Webdesign en meer….
Heb jij wel
een banaan
op je website?

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben… Heeft jouw website wel een banaan??? Als ik dit vraag aan de gemiddelde ondernemer die ik tegenkom schieten ze in de lach… en zeggen ze: “You nuts, go banana zeker…” Hahaha! Absoluut mijn soort humor!
Let’s go nuts, let’s go banana
Maar wist je dat ik de vraag ook echt serieus bedoel? En wist je dat gele bananen zorgen voor conversie???
“Sas, waar heb je het over??? Vertel ff wat meer over die banaan, want ik snap er echt geen snars van!”
Oke, oke… ik zal je niet langer in spanning houden… De banaan op je website is een opvallende knop, button of link die erom schreeeeeeeuwt om aangeklikt te worden.
De banaan moet er echt zó uitspringen dat je meteen snapt: HIER moet ik blijkbaar op klikken.
De metafoor van de banaan is bedacht door marketingexpert Seth Godin, die erover schrijft in zijn boek The Big Red Fez. Ik hou van dit soort maffe metaforen.

HOE WERKT DAT DAN MET DIE BANAAN?
De bezoeker op jouw website is een aapje die maar één ding wil: een banaan. Hij heeft honger en het allerlekkerste, het product waar hij het meeste zin in heeft, is een banaan.
Dus als jij een knop op je site hebt die zó duidelijk is, dan ziet jouw aapje direct wat jij in huis hebt. Dan ziet hij dat je bananen verkoopt, en geen citroenen!
Dit klinkt heel simpel. Toch?! Maar ff serieus… opvallend genoeg hebben onwijsssss veel websites géén banaan. Vooral van die grote bedrijven als verzekeraars of gemeenten of overheid hebben homepages volllll bla-bla informatie… maar echt… zoek jij maar eens de banaan. Whahaha!
Goed nieuws dus voor jou als ondernemer, want hier kun JIJ je positief onderscheiden.
Zelfs vanaf de andere kant van de kamer moet je kunnen zien waar op jóúw site de banaan hangt. Hij knalt eruit in vorm en in kleur. Hij heeft een grote tekst: “Bestel nu!” “Pak mee!” “Ja ik wil!”

sidenote… Sas, wat doe jij eigenlijk?
Nou, ik ben WordPress Webdesigner met creatieve energie & Learndash Academy techlady met HSS(hoogsensitieve)-superpowers. Mijn lijfspreuk:
If you want to be different and get noticed online!

Ik help de mooimakers van deze wereld (welke ambitieuze & creatieve ondernemers zijn) met dat dramastuk wat techniek heet…
I’m already nuts, so gimme a banana
Bellen met die banaan?
Mijn klanten zeggen vaak: “Sas, ik wil meer klanten. Ik heb wel klanten, maar niet genoeg. En ik wil echt meer klanten via mijn website, omdat ik dan minder tijd hoef te besteden aan online zichtbaarheid, suffe offertes en koude acquisitie.”
Maar als ik vraag wat ze willen wat de bezoeker op hun site gaat doen, is het… eh… stil. Of ze zeggen: “Nou, gewoon… dat mensen een kennismaking met mij inplannen of eh… gewoon… mij bellen!!!“
“Gewoon bellen” kan prima als banaan. Eentje die je aantrekkelijker kunt maken door de banaan vorm te geven, met bijvoorbeeld je profielfoto ernaast. Zo maak je het meteen persoonlijker. Zet er meteen je 06-nummer bij.
Natuurlijk staat dat nummer op je site. Maar ja… hier valt ’ie meer op, en krijg je het gevoel dat je een speciaal nummer hebt. Jouw aapje denkt: “Direct contact: heerlijk. Ik ga metéén bellen.”En nu jij… wat is jouw banaan?
De lekkerste bananen koop je hier!
Maar… misschien heb jij juist een product dat je wil verkopen. Zeg een webshop vol toffe producten. Dan wil je natuurlijk dat jouw aapje direct doorklikt: naar je shop…
De aap wil geen webshop. Maar wel: “Bestel hier de lekkerste bananen!”
Tja… Soms is het niet zo duidelijk wat jouw aap het lekkerst vindt. Dat hangt namelijk van je aap af.
Richt jij je dus op meerdere groepen, laat je aap dan eerst zelf kiezen.
In zo’n geval is jouw banaan opgebouwd uit drie even grote knoppen, bijvoorbeeld: rode wijn, witte wijn, rosé.
De knoppen zijn dan gelijk qua vorm en grootte, maar voorzien van een variërende tekst en voorzien van de juiste afbeeldingen (voor de aapjes die in beelden denken), bijvoorbeeld rode druiven, rosé druiven en witte druiven.

Laaghangende bananen
Heb je een gratis weggever? Denk aan een whitepaper, quiz, quickscan, gids, etc…. Die werkt ideaal als laaghangende banaan! Dus dan gebruik je geen “Bel me” als banaan, maar: “Plan die quickscan hier in!”

Één banaan per pagina
En… kijk uit met de valkuil die ALLES heet… “Huh, Sas, wat bedoel je?” Nou, vaak wil je álles als banaan. Bellen, mailen, inschrijven of direct bestellen en afrekenen.
Dat kán ook allemaal. Maar… NIET ALLEMAAL TEGELIJK!
Heb je dus meerdere bananen? Verspreid ze door je hele site. Bedenk vooraf welke actie je wil op welke pagina. En zorg ervoor dat die goed opvalt.
Laag hangende bananen wordt nu eenmaal makkelijker gepakt door aapjes. En wie ooit in een bananen-paradijs is geweest weet dat als je éénmaal begint te plukken, de kans heel groot is dat je doorgaat… en weer terugkomt.
Natuurlijk zijn er veel meer punten die meespelen om jouw lezer de perfecte banaan voor te schotelen. Tja, ik kan nu eenmaal niet alle ins- en outs kwijt in dit stukkie tekst.
In dit geval is mijn banaan voor jou dus: KEERTJE ZOOMEN OF WE DEZELFDE TAAL SPREKEN?
Samenwerken met mij?
Keertje Zoomen of we dezelfde taal spreken? Dat maakt of dat onze samenwerking een feestje is of zomaar een opdracht en een ding is op de to-do-lijst… Ik ga alleen voor dat eerste namelijk! 😘

Hartelijke groet & een vrolijke lach!

