Video
YouTube versus Vimeo
Welk video platform is het beste voor jouw business? In dit blog vertel ik je er meer over.
YouTube en Vimeo zijn de twee meest populaire video platformen om je video te uploaden. Veel van mijn klanten vragen mij om advies: YouTube of Vimeo? Welke van de twee is beter voor mijn video’s?
Ik vind het te kort door de bocht om mijn eigen voorkeur alleen maar te belichten, dus vertel ik vaak mijn voors en tegens van beide platformen. Want ieders business is tenslotte uniek, net als de heerlijk ambitieuze ondernemers waar ik regelmatig mee aan tafel zit!
Graag deel ik mijn kennis ook met jou in dit blog!
Voordelen van YouTube
✔️ YouTube is gratis
✔️ YouTube is in handen van Google
YouTube is in handen van Google, wie kent het niet? De nummer één zoekmachine ter wereld.
Het mooie is: YouTube video’s verschijnen in de zoekresultaten van Google. Google en YouTube gebruiken de content uit jouw video om je video te indexeren en te ranken. Als je een video gaat maken is het dus slim om je ervan bewust te zijn dat alles wordt geïndexeerd door Google en YouTube. Dat kan je helpen om beter gevonden te worden.
✔️ YouTube is het meest gebruikte video hostingplatform ter wereld
YouTube heeft wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers en er wordt elke dag honderden miljoenen uren aan video’s bekeken. En, meer dan de helft van alle YouTube-weergaven is afkomstig van mobiele apparaten. Best impressive, hè?!
Vimeo heeft maandelijks 170 miljoen bezoekers, wat een stuk minder dan YouTube.
✔️ YouTube is er om jouw content te delen
YouTube is meer dan alleen een platform om je video’s op te hosten. Het is veel meer een sociaal platform, een community waar je in contact kunt komen met je publiek. Je kunt je kijkers bij je video’s via de sociale functies betrekken. Je kijkers kunnen zich abonneren op je kanaal, ze kunnen je video’s delen en ze kunnen reageren op je video’s.
✔️ Via YouTube kun je HD-video’s uploaden
Het is mogelijk om je HD-video’s (1080 pixels) op YouTube te zetten en zelfs de nieuwe 4K-formaat video’s te uploaden.
✔️ YouTube heeft advertentiemogelijkheden
Wil je meer klanten bereiken met je YouTube video’s? Adverteren op YouTube is een mogelijkheid. Hoe kun je je video promoten? Denk eens aan videoadvertenties die voor, tijdens en na een video getoond worden. Je kunt er ook voor kiezen om in de zoekresultaten van YouTube getoond te worden. Je target je advertenties op geslacht, leeftijd, interesses en locatie. Het enige dat je nodig hebt is een Google Adwords account, waarmee je je advertenties beheert en de resultaten ervan monitort.
✔️ YouTube kun je in jouw branding stylen
Je hebt uitgebreide mogelijkheden om jouw YouTube-kanaal in jouw unieke ‘huisstijl-jas’ te steken. Als je hier slim gebruik van maakt, vergroot je de herkenbaarheid en zichtbaarheid van jouw bedrijf.
✔️ YouTube heeft de mogelijkheid om je kijkers door te sturen
Wat wil je dat de kijkers van je video doen tijdens of na het zien van jouw video? Je kunt op YouTube 1 of meerdere doorverwijzingen maken naar jouw eigen landingspagina’s.
Nadelen van YouTube
✔️ Geen invloed op wat YouTube vertoond
Elke minuut wordt er meer dan 100 uur aan videomateriaal geüpload op YouTube. Maar dat is dus ook videocontent van je concullega of onwijs dubieuze content. Deze content kan zomaar naast of voorafgaand aan je video vertoond worden. Wil je daar wel tussen staan met je video’s?
✔️ YouTube is onwijs commercieel
Het kan onwijs irritant zijn om tijdens het kijken afgeleid te worden door videoadvertenties of banners.
✔️ Comments
Iedereen kan een reactie achterlaten onder je YouTube-video. Daar zit je niet altijd op te wachten. Als eigenaar van je YouTube-kanaal heb je trouwens wel wat mogelijkheden om de reacties op je video’s te beheren.
Voordelen van Vimeo
✔️ Vimeo is ook gratis, totaan 25 GB per jaar
✔️ Vimeo heeft geen advertentiemogelijkheden
Bij Vimeo worden er geen advertenties worden getoond voor, tijdens en na het afspelen van je video. Geen storende banners of videoadvertenties dus die opduiken tijdens het kijken.
✔️ Uitstraling van Vimeo is clean
De look & feel van Vimeo is overzichtelijk met een nette lay-out. Persoonlijk vind ik dat heel belangrijk. De kwaliteit van de openbare video’s die je op Vimeo vindt is echt heel goed.
✔️ Vimeo-video’s kun je beveiligen met wachtwoord
Je hebt de mogelijkheid om je video te beveiligen met een wachtwoord. Handig als je je video niet voor iedereen zichtbaar wilt maken. En er zijn meer privacy-opties voor je video op Vimeo. Zo kun je je video voor iedereen beschikbaar maken, alleen voor jezelf, alleen voor mensen die je volgt of selecteert of je kunt je video verbergen op Vimeo. Het voordeel van die laatste optie is dat niemand je video op Vimeo kan zien, maar je kunt je video wel embedden op je site.
As we speak ben ik een gids aan het schrijven die op de privacy-instellingen van Vimeo inzoomt! Zodra deze klaar is, zal ik dat hier vermelden.
✔️ Vimeo-videoplayer kun je stylen naar jouw branding
Wil je de video insluiten op je website? Dan heb je bij Vimeo onwijs veel opties om de videoplayer volledig aan te passen aan je eigen wensen.
Nadelen van Vimeo
✔️ Minder verkeer dan YouTube
Je Vimeo-video’s verschijnen wel in de zoekresultaten van Google, maar niet in die van YouTube. Kortom minder traffic.
✔️ Betalen voor meer ruimte
Wil je meer dan 25 GB per jaar aan videomateriaal uploaden? Dan heb je aan het gratis Vimeo Basic account niet genoeg. Je kunt dan upgraden. Er zijn verschillende pakketten: Plus, Pro, Business, Premium, resp. van $ 12 oplopend tot tot $ 75 per maand.
En dan… kiezen
De eerste vraag die speelt: Wat wil je bereiken met je video’s? Wil je goed gevonden worden in de zoekmachines als Google en YouTube? Dan moet je op YouTube zijn en niet op Vimeo.
En dan… Wat wil je dat kijkers gaan doen nadat ze je video hebben bekeken? Op YouTube heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om de kijker naar je website te sturen of zich te laten abonneren op je kanaal.
Maar misschien is de allerbelangrijkste vraag wel: Waar ga je de video plaatsen? Op een landingspagina op je eigen website of een afgesloten trainingspagina in je eigen online academy? Want dan is Vimeo absoluut beter geschikt.
Mijn keuze
Zelf gebruik ik Vimeo voor video content op mijn online academy en voor how-to-video’s voor mijn klanten. Mijn overwegingen: voor mijn academy wil ik dat mijn content volledig advertentievrij is en dat ik zelf bepaal wat mijn kijkers zien. En voor mijn klanten die how-to video’s krijgen van mij, wil ik dat ze de optie hebben om de video’s te downloaden.
Welk pakket ik heb? Ik heb het PRO-pakket, as we speak kost dit 16 euro per maand (€ 189 per jaar.
Wat wordt jouw keuze?
Ik hoop dat je door dit artikel beter en weloverwogen je keuze kunt maken. Zijn er nog andere dingen die jij graag wilt weten over het gebruik van Vimeo? Let me know, wie weet kan ik je daarbij helpen!