Webdesign Trends

De webdesign trends voor 2023

Webdesign… zo onwijs gaaf om elke dag mee bezig te zijn, vind ik! Wist je dat er echte heuse trends in dit vakgebied zijn? Niet dat ik nu zo trendgevoelig ben, maar als webdesigner hou ik dit wel in de gaten om te zien of de websites die ik elke dag bouw ook echt passen in deze tijd.

In dit blog deel ik er een aantal met je die ook voor jou en jouw website interessant zijn om in de gaten te houden.

Webdesign trend Nummer 1: Minimalistischer

Een opkomende webdesign trend voor 2023 is minimalisme. Veel websitebezoekers geven de voorkeur aan een overzichtelijke website waarbij het makkelijk te navigeren is. Vooral gemak en een probleemloze gebruikerservaring zijn speerpunten.

Minimalistisch webdesign bevat nauwelijks afleidingen of extra verfraaiingen in de zin van toeters en bellen – gebruikers zien alleen wat ze nodig hebben met eenvoudige functionaliteit.

Webbrowsers & Websites

Webdesign trend nummer 2: Mobile first oftewel responsive design

Tja, ik hoef je vast niet uit te leggen dat het merendeel van alle websitebezoekers op hun smartphone surfen. Nog altijd is er een stijging te zien in het percentage van de het aantal mensen die internet gebruiken op hun smartphone.

Het optimaliseren van het mobiele menu is vanaf nu onderdeel van een goede gebruiksvriendelijkheid. Wist je dat onderzoek heeft uitgewezen dat dit op de plek zit waar normaal gesproken jouw duim zit als je jouw smartphone vasthebt? Ja, echt… in het midden, een beetje aan de onderkant, zeg maar. Of dit onderzoek echt gelijk gaat krijgen? Ik ben benieuwd.

Webbrowsers & Websites

Webdesign Trend nummer 3: Negatieve ruimte & witruimte

Help? Negatieve ruimte? Negatieve ruimte is de lege, vaak witte, ruimte rond de elementen op een pagina. Je gebruikt dit in om visueel evenwicht en meer contrast te krijgen. Want wist je dat websitebezoekers worden afgeschrikt als er geen of bijna geen witruimte is?  “Huh??? Maar een website moet toch gevuld zijn?” Absoluut. Maar… in een gesprek haal je ook adem tussen alles wat je wil vertellen, toch?
Witruimte geeft lucht aan je website. En doordat er lucht is, trekt de aandacht naar jouw boodschap op je website. En het maakt dan eigenlijk niet uit of dit tekst is of een dienst/product.

Less is more! Drukke websites met veel prikkels hebben een negatieve invloed op de bounce-rates van een website. Dit komt doordat deze drukte eerder als heel onprettig wordt ervaren door de bezoekers, dan dat zij het tof vinden.

(NB… Ten tweede komen veel toeters en bellen niet te goede aan de laadsnelheid van jouw website, wat ook weer een negatief effect kan hebben op de ranking van Google. En dat wil je natuurlijk niet! Maar goed, da’s teveel om in dit blog verder op in te gaan.)

Webbrowsers & Websites

Webdesign Trend nummer 4: Dark mode

Deze webdesign trend rolt door. De dark mode is een stuk beter voor de ogen van de website gebruiker en het batterijvermogen van een apparaat. Dit komt vanwege de verandering in kleurinstellingen die dark mode veroorzaakt.

Alle lichte instellingen worden omgedraaid naar donkerdere en/of rustigere kleuren. Deze trend werd als eerste gezien bij apps als WhatsApp, Telegram, Instagram, maar de trend zet zich nu ook door op websites. (TIP: Goed opletten met foto’s die geen transparantie achtergrond hebben! Deze kunnen in de dark mode ineens heel anders uitzien dan dat je voor ogen had.)

Zelf heb ik mijn smartphone standaard op dark mode staan en ik vind dit echt onwijs prettig lezen.

Wat is het doel van een meta omschrijving?

Webdesign Trend nummer 5: Gradients met meer heldere en felle kleuren

“Gradients? Eh… wat?” Het zijn 2 of meerdere kleuren die in elkaar overlopen. Het gebruik van een gradiënt maakt je webdesign persoonlijker en interessanter om naar te kijken. Er straalt een bepaalde energie vanaf die jouw website anders maakt dan anderen. Je brengt diepte en gelaagdheid aan.

Ook kun je aandacht vestigen op zaken die voor jou belangrijk zijn door bijvoorbeeld in achtergronden gradiënts te gebruiken.

Het gebruik van gradients met meer helderen en felle kleuren kan ook helpen om een gevoel van energie en levendigheid over te brengen.

Het is echter wel van belang in je achterhoofd te houden dat de gradiënt je content moet versterken en natuurlijk niet tegen moet werken. Je maakt er nogal een statement mee, dus pas op dat het niet too much wordt.

Wat is het doel van een meta omschrijving?

Webdesign Trend nummer 6: Meer spannende typografie

Typografie is een belangrijk onderdeel van elk web- of app-ontwerp, en te verwachten is dat in 2023 meer webdesigners zullen gaan experimenteren met verschillende lettertypes en letterstijlen.

Het gebruik van unieke en interessante typografie kan helpen om persoonlijkheid en karakter toe te voegen aan een ontwerp, en kan ook gebruikt worden om een bepaalde toon of boodschap over te brengen.

(Leuke sidenote… Niet voor niks is Gatsby mijn gekozen font voor mijn huisstijl. Het boek The Great Gatsby speelt zich af in de jaren ’20. Die unieke stijl… zo eigen, zo anders. Tja, dat zijn woorden die bij mij resoneren en die wil ik ook uitdragen in mijn merk!)

En… H1 & H2 mogen oversized worden. “Eh… wat?” Jouw headers, jouw titels, mogen gezien worden. Jouw boodschap is waar mensen voor komen. En dat echt in extreem uitvergrote letters. De aandacht wordt er sowieso mee getrokken.

Wat is het doel van een meta omschrijving?

Webdesign Trend nummer 7: Geen video’s meer in de header, maar als  achtergrond

Deze trend sluit naadloos aan bij wat ik al eerder aanhaalde “less is more”. Websites krijgen in 2023 een wat rustigere uitwerking en een video in een header past daar absoluut niet bij.

Boven de vouw* wil je dat het rustig is. De verwachting is dan ook dat video’s op deze plek volledig zullen verdwijnen.

(* = Dit is alle content die een websitebezoeker ziet zonder naar beneden te scrollen. Hoe de bezoeker dit ziet is afhankelijk van de grootte en resolutie van een scherm. De grootte van boven de vouw ligt dus niet vast volgens bepaalde afmetingen, het is een algemene term en kan variabel zijn.) 

 “Maar eh, Sas, help me effe… video is toch hot?! Waar mag het dan wel?” Ik veracht dat het gebruik van video-achtergronden meer naar voren zal gaan komen. Video kan tenslotte onwijs ondersteunen en de visuele interesse en betrokkenheid toevoegen aan een website. Daarnaast kunnen video-achtergronden ook worden gebruikt om een bepaalde stemming of sfeer over te brengen. 

Wat is het doel van een meta omschrijving?

En last but not least, nummer 8: Je komt niet meer weg met slappe content

Dit jaar denk ik echt dat we een enorm onderscheid gaan zien tussen websites die maar wat doen en websites die hun totale branding en communicatie op orde hebben. De websitebezoeker ziet zo veel voor bij komen, dat je content echt ijzersterk moet zijn om op te vallen. We zijn met zijn allen ongemerkt een stuk kritischer geworden omdat we alle informatie die we de hele dag zien filteren. 

Ook Google zal hier steeds kritischer op gaan worden. Je ziet dat wanneer je veel tijd en aandacht aan je content besteed en ook echt kijkt naar waar jouw doelgroep op zoekt, dat je dan ook echt in 2023 onwijs goed vindbaar kunt worden in Google zonder te hoeven adverteren. Ben daar vorig jaar mee begonnen. En met resultaat!!!

Wat is het doel van een meta omschrijving?

Tot slot…

Dit zijn een aantal webdesigntrends waarvan ik verwacht dat ze in 2023 heel groot zullen zijn. Het is goed om je eigen website eens in de paar jaar eens heel kritisch te bekijken en er een frisse wind door heen te laten waaien! Op die manier is je website altijd update!

Heb je hier hulp bij nodig, omdat het idee alleen al je nachtmerries geeft? Stuur gerust een bericht naar saskia@deonlinetechlady.nl of plan meteen een vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek in.

Dan brainstorm ik met je mee hoe we jouw website kunnen opfrissen. Ik help je graag.

Chat openen
1
Waar kan ik je mee helpen?
WhatsApp met De Online Techlady
Hoihoi! 👋
Heb je een vraag? Let me know!