Website
Waarom haakt jouw website bezoeker af???
Je snapt er geen snars van. Heb je net een onwijs gelikte website gemaakt, maar zie je in de cijfers dat je websitebezoeker sneller gaan dan dat ze aankomen.
“Saskia, mag ik jou eens wat vragen? Ik heb begin dit jaar zelf een website voor mn business gebouwd. Is een hoop tijd in gaan zitten, maar hij ziet er wel tof uit. Dus ben best tevreden. Maar… nu kijk ik in de cijfers van mijn websitebezoekers en ze gaan sneller weg dan dat ze überhaupt gekomen zijn! Hoe kan dat? Wat gaat er mis? Wat doe ik fout?” Dit berichtje kreeg ik via PB op Instagram.
Ik ga mijn best doen om je in dit blog wat inzichten te geven die heel simpel toe te passen zijn, waardoor je dit kunt voorkomen.
Hoe zoekt een websitebezoeker?
→ Je gaat naar Google.
→ Je typt je zoekopdracht in.
→ Je gaat kijken welke site de beste oplossing biedt.
Tussen de sites die je bezoekt voor deze oplossing heb je vast en zeker ook websites gezien waarvan je denkt “Huh??? Dit heeft echt niks met mijn zoekopdracht te maken…”
Kortom… Online weet een bezoeker, jouw ideale klant, binnen enkele seconden of hij/zij wel of niet op de juiste site zit voor zijn/haar zoektocht naar de oplossing.
Welke vragen heeft jouw bezoeker?
- Wie ben je?
- Wat doe je? Of… Wat doe je niet?
- Welk probleem los je voor mij op?
- Wat moet ik doen op jouw website?
- Waarom ben jij de juiste persoon voor mij?
- Hoe weet ik dat ik je kan vertrouwen?
Waar zit jouw bezoeker niet op te wachten?
Nietszeggende stockfoto’s, fancy sliders dragen niet bij aan het vinden van de antwoorden van jouw bezoeker, jouw ideale klant. Laat die dus ook gerust achterwege! Geef liever directe antwoorden…
Hoe doe je dat?
Schrijf voor jezelf eens een pitch van 5 regels waar je het antwoord geeft op de eerste 3 vragen. Jouw Power Pitch!
Ik help …………………….. [Doelgroep]
Met …………………….. [Probleem of Oplossing]
Zodat …………………….. [Gewenst Resultaat]
Dit is de informatie die jouw ideale klant meteen opneemt en waaruit hij of zij kan concluderen of het antwoord op zijn of haar vraag bij jou te vinden is. Als je het dan ook nog combineert met een persoonlijke foto, heb je een heel strakke start!
En dan…
Om te beginnen voeg je het antwoord op de vierde vraag meteen toe onder jouw Power Pitch in de vorm van een Call to Action (CTA): “Hoihoi *|FNAME|*, klik hier en doe dit”.
De overige twee vragen ga je op de rest van je Homepage toelichten. Denk hierbij aan extra informatie over jouw organisatie en waarom je doet wat je doet.
Voeg daarbij nog wat reviews toe van tevreden klanten en je weet zeker dat jouw website bezoekers enkel voortaan met een vertrouwd gevoel jouw website bestuderen!
Vergeet niet je tekst scanbaar te maken
Je krijgt gemiddeld 3 seconden van je ideale klant om hem of haar aan te spreken. Ja… weinig geduld is een dingetje… In één oogopslag moet duidelijk zijn waar de inhoud van de pagina over gaat. Bezoekers lezen je website niet, maar scannen deze (denk maar aan het moment dat je de krant pakt en gaat lezen… “Koppensnellen”… je stopt met scannen als de KOP je aanspreekt. Pas dan en niet eerder lezen we de inhoud van een artikel. Maak daarom je (tussen)kopjes dan ook scanbaar en verwerk hierin (zoek)woorden.
Maak gebruik van H1-H2-H3
Het onderwerp. Zet deze in een grote (H1 header) KOP en maak deze afwijkend van kleur. Verwerk hierin het zoekwoord waar jouw websitebezoeker/ideale klant naar op zoek is. Doordat de KOP afwijkend is van kleur en relatief groter is dan de tekst, kan je ideale klant snel zien of hij of zij juist is terecht gekomen.
Alinea’s en subkoppen geef je H2 en H3 headers, zodat het hele artikel lekker scanbaar is, voor jouw ideale klant (én Google… die is namelijk ook gek op kopjes…)
herken je valkuilen op je huidige website?
Ik hoop dat je door dit artikel nieuwe inzichten hebt gekregen voor jouw website die jouw ideale klant ook echt aantrekt!
In deze blogposten deel ik nog meer valkuilen:
Neem de tijd om je website weer een keer even onder de loep te nemen.
Succes! En kom je er niet uit? Let me know, ik help je graag. Maak gerust een afspraak voor een vrijblijvend gesprek.