Tips over visuele websitecontent

The brain processes visual info 60.000 times faster than text

Wat is content eigenlijk? Het is alles wat valt onder informatie en media, zoals teksten, foto’s, animaties en video’s. Deze tekst is dus content. De foto bij deze post is ook content, weliswaar visuele content. Maar… waarom is visuele content zo belangrijk bij het starten of verbeteren van een website? Ooit bij stilgestaan?

Wat is content eigenlijk? Het is alles wat valt onder informatie en media, zoals teksten, foto’s, animaties en video’s. Deze tekst is dus content. De foto bij deze post is ook content, weliswaar visuele content. Maar… waarom is visuele content zo belangrijk bij het starten of verbeteren van een website? Ooit bij stilgestaan?

Wist je dat…?

📸 Het gemiddelde brein afbeeldingen 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst?
📸 90% van online kopers aangeeft video’s nuttig te vinden bij het maken van een aankoopbeslissing?
📸 Het 50x keer makkelijker is om een video hoog te laten scoren in Google in plaats van tekst?
📸 Afbeeldingen en video’s gemiddeld 94% vaker bekeken worden dan tekst?
📸 Consumenten 40 x meer bereid zijn om visuele content te delen op social media?
📸 90% van de informatie die ons brein verwerkt visueel is (vanwege de dominantie van het zintuig ‘zien’)?
📸 De gemiddelde consument 80% onthoudt van wat ze zien, versus 20% van wat ze lezen?

Soooow, interessant, hè?! Waarom ik hier op inzoom, is omdat ik zie dat veel websites van deze visuele kracht helemaal geen gebruik maken.

Wat gebeurt er als je aandacht geeft aan jouw visuele websitecontent?

“Huh, Sas, nu ben ik je effe kwijt hoor. Wat bedoel je precies?” Nou, ik zal je meenemen in het verhaal wat er gebeurt als je aandacht geeft aan de visuele content op je website.

Want niet zomaar elke foto heeft het gewenste effect. Net als je geschreven content moet je ook het beeldmateriaal echt zorgvuldig kiezen.

De kleur, sfeer en uitstraling van de foto hebben allemaal hun effect op de kans dat een mogelijke website bezoeker een daadwerkelijke koper wordt. Alleen met de juiste foto’s bereik je een hogere conversie.

Alleen met de juiste foto’s op je website bereik je een hogere conversie

Sluiten de foto’s op je website eigenlijk wel aan op het doel van de site?

Ooit wel eens stilgestaan bij deze vraag? Sluiten de foto’s op je website eigenlijk wel aan op het doel van de site? Wat is het doel van je website? Wil je alleen informeren? Of wil je ook dat een websitebezoeker een bepaalde actie uitvoert als deze persoon op jouw site komt?

Wil je bijvoorbeeld dat hij of zij contact opneemt? Dus jouw Call To Action (CTA) is: 𝗡𝗲𝗲𝗺 𝗰𝗼𝗻𝘁𝗮𝗰𝘁 𝗼𝗽 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗲𝗲𝗻 𝗸𝗲𝗻𝗻𝗶𝘀𝗺𝗮𝗸𝗶𝗻𝗴𝘀𝗴𝗲𝘀𝗽𝗿𝗲𝗸 ☎️

Maak deze gevraagde actie dan zo makkelijk mogelijk. Wat ik daarmee bedoel? Breng je contactgegevens bijvoorbeeld duidelijk in beeld. En als je er dan ook nog een gezicht van jou bij laat zien, weet de bezoeker meteen wie hij of zij aan de lijn kan krijgen. De drempel om contact op te nemen maak je daarmee een stuk lager. (En nee, een portretfoto van die Amerikaanse dame met een headset en tandpasta-smile werkt averechts! Trust me!)

Ohwja… Afgeraden wordt, om bij die foto van jou recht in de camera te kijken. Dit kan namelijk een ongemakkelijk effect opleveren bij je bezoeker. Kijk liever naar de Call To Action knop. Jouw blikveld moet je richten op je doel en dat is dat je bezoeker contact met jou opneemt.

NOTE: Mensen zijn vastbesloten om de blik van andere mensen te volgen, zoals geven verschillende “eye-tracking” studies aan. Profiteer van dit gegeven en gebruik ogen als visuele aanwijzingen om de ogen van je bezoekers te richten op specifieke delen van je pagina.

Wil je je webshop product goed verkopen?

Heb je een webshop? Wil je je product goed verkopen? Door op de foto’s ook daadwerkelijk het gebruik in de praktijk te laten zien, voorkom je allerlei vragen van je websitebezoeker. Die heb je met je foto’s namelijk al beantwoord.

Voorbeeld: Je hebt een webshop in prachtig handgemaakte leren handtassen. Maar vooralsnog heb je alleen pure productfoto’s met een witte achtergrond. De bezoeker heeft geen idee of dit een grote of kleine handtas is. Pas als je een foto toevoegt dat iemand de handtas vastheeft of draagt, snapt de bezoeker dat het een elegant tasje is en zeker geen shopper. 👛 

Wil je je webshop product goed verkopen?

Op de foto de Mini-Bag van DeGeusTassen.nl

Dus nog tastbaarder maak je je product als je bezoekers van je website de gelegenheid geeft om het van alle kanten te bekijken en erop in te zoomen. Hiermee geef je je bezoeker je echt een onwijs optimale productervaring. Omdat het haast lijkt of je het product ermee in handen hebt, neem je eventuele twijfel weg. De klant zal er zekerder van zijn dat dit hetgeen is wat hij of zij zoekt en zo waarschijnlijker en sneller tot een koop overgaan.

Je website moet dus foto’s in een hoge resolutie weergeven (blurry foto’s is echt een no-go!) en bij voorkeur ook een mogelijkheid om te zoomen op de foto. Als de bezoeker geïnteresseerd is in het product, schaft hij of zij het daardoor eerder bij jou aan.

 

Passen de foto’s op je website ook bij je boodschap, je visie?

Nog een leuke vraag… Passen de foto’s ook bij je boodschap, je visie? Mooie foto’s op je website laten zien, mag geen doel op zich zijn. Beeldmateriaal moet je boodschap ondersteunen, anders leidt het alleen maar af. En je wil je bezoeker natuurlijk geen reden geven om af te haken. Je wil hem of haar juist triggeren!!!

Foto’s die passen bij de inhoud, helpen daarbij. Ze zorgen er namelijk voor dat de bezoeker je tekst sneller begrijpt én onthoudt. En dát wil je dus juist wel. 😘 

 

Mensen trekken mensen aan

Mensen trekken mensen aan. “Huh, Sas, wat zeg je?” Nou, simpel… gebruik foto’s waar mensen op staan. Dat komt omdat mensen zich gemakkelijk identificeren met andere mensen. Als je alleen productfoto’s of bijvoorbeeld een lege en strakke bedrijfsruimte zoals een atelier laat zien, dan voelen mensen zich niet direct betrokken bij jouw business.

Om bij dat voorbeeld van die webshop in prachtig handgemaakte leren handtassen te blijven: dé perfecte foto voor op de website is een beeld waarop het atelier goed te zien is met de kunstenaresse aan het werk aan een van de machines.

Mensen trekken mensen aan

Op de foto Chris de Geus, van DeGeusTassen.nl

Waarom moeten mensen bij jou zijn? Dat kun je vertellen, maar je kunt het ook laten zien (en voelen). Je wil sfeer proeven, je wil het ambacht terugzien, je wil de geur opsnuiven. Op deze manier gaat zo’n ruimte leven en krijgt de bezoeker een gevoel bij jouw business. En juist dat gevoel drijft bezoekers in veel gevallen tot een vervolgactie. 👛

NOTE: Een lach werkt betoverend

Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar mensen worden aangetrokken door andere lachende mensen. Deze wet is ongeveer zo universeel mogelijk en wordt op vele manieren in marketing toegepast.

Marketingstudies geven aan dat glimlachen ervoor zorgt dat je er warm, aantrekkelijk, sympathiek en aanspreekbaar uitziet.

Ook blijkt dat een glimlach een vertrouwensbooster is. Mensen hebben meer kans om je te vertrouwen en worden simpelweg beïnvloed door jou als je lacht.

Beperk stockfoto’s

Lukt het om een bepaalde reden niet om zelf voor originele foto’s te zorgen? Afhankelijk van de producten of diensten die je verkoopt, zijn er op internet voldoende mogelijkheden te vinden in de vorm van stockfoto’s. Dit zijn rechtenvrije foto’s die je op verschillende websites kunt aanschaffen (lees ook mijn blog over de 7 beste gratis Stockfoto websites).

Voor veel doeleinden zijn deze stockfoto’s echt een uitkomst. Denk bijvoorbeeld aan blogartikelen. Je creëert er gemakkelijk een bepaalde sfeer mee zonder dat je voor elk blog speciaal een fotograaf moet laten komen.

Maar… het grootste probleem van stockfoto’s is… dat ze herkenbaar zijn als stockfoto! En waarom is dat slecht? Omdat het je website snel erg onpersoonlijk maakt.

Dus… als je stockfoto’s gebruikt, zorg dan dat ze er niet al te gelikt uitzien!!! Probeer het gebruik van stockbeeld zoveel mogelijk te beperken. Zeker op de allerbelangrijkste pagina’s op je website. Daar laat je namelijk zien en voelen wie je bent als business. En met een stockbeeld krijg je dat gevoel veel lastiger te pakken. Over foto’s op websites is nog veel meer te vertellen. 

Hulp nodig? 

Ben jij het spoor bijster van welke foto’s nou passend zijn voor jouw website? 

Stuur gerust een bericht naar saskia@deonlinetechlady.nl of plan meteen een vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek in.

Dan brainstorm ik met je mee. Ik help je graag.

Gratis & Vrijblijvend kennismakingsgesprek?

NB Met dank aan Chris de Geus om haar foto’s van haar prachtige tassen collectie te mogen gebruiken ter illustratie van dit blog.

Chat openen
1
Waar kan ik je mee helpen?
WhatsApp met De Online Techlady
Hoihoi! 👋
Heb je een vraag? Let me know!