WordPress
Hoe gebruik je reviews/testimonials om meer klanten te krijgen?
testimonial (Van Dale)
1. getuigschrift, aanbevelingsbrief
2. huldeblijk, eerbewijs
Klanten doen onderzoek online voordat ze iets kopen. Ze willen vaak wat meer weten en vragen zich af hoe goed of nuttig een bepaalde aankoop is. Ervaringen van andere klanten helpen onwijs bij de uiteindelijke keuze.
Hoe dan? Dat kunnen testimonials van tevreden klanten op je website zijn, maar ook beoordelingen op andere platformen.
Wat is een review oftewel testimonial?
Een positieve klantervaring. Vaak een stukje tekst of een video van iemand die jouw product of dienst heeft gebruikt en daar iets over vertelt. Jij kunt deze plaatsen op je salespagina. Zo zien mensen niet alleen informatie over jouw product of dienst, maar horen ze ook van anderen hoe ze het ervaren.
Wat is de perfecte review/testimonial?
Een perfecte testimonial is specifiek, concreet, schetst de situatie van mensen voordat ze met je product aan de slag gingen en laat ook het eindresultaat zien.
Hoe krijg je goede reviews voor op je website?
- Geef je klant een duidelijke uitleg met vragen waaruit jij alle informatie krijgt…
Een testimonial schrijven is echt wel een vak apart, dus geef een helpende hand! Vaak werkt het het snelste via een online vragenlijst zoals Google Forms of Typeform. Vragen kunnen zijn: Welke uitdagingen had je in je business voordat je met mijn product/dienst aan de slag ging? Waarom heb je mijn product/dienst aangeschaft? Welke resultaten heb je tot nu toe met mijn product/dienst bereikt? Wat vond je het allertofste aan mijn product/dienst? Is er nog iets wat je hierover kwijt wil?
- Vraag naar meetbare resultaten…
Als je vraagt naar het resultaat, dan beschrijft je klant als eerste een gevoel. En hoewel dat ook het belangrijkste is, is het nog beter om dit te onderbouwen met keiharde cijfers. Je wil ook graag aantallen horen dus… Denk aan het aantal kg wat iemand is afgevallen, de promotie die is gemaakt, de omzet die is gestegen, de klanttevredenheid die is gestegen. Vraag dus naar het meetbare verschil tussen de Before en After.
- Welke bezwaren had je klant?
Dit is echt een onwijs slimme vraag om te stellen, want elke klant heeft bezwaren voordat hij/zij met jou gaat samenwerken? En elke potentiële klant heeft dit ook. Dus dat doe je door te vragen “Welke bezwaren had je voordat wij gingen samenwerken?” en “Hoe zijn die weggenomen?” Op deze manier neem je meteen een belangrijk obstakel weg voor nieuwe klanten. Dit zogt voor herkenbaarheid & vertrouwen. En… het is een onwijze salesboost op je website!
- Gebruik video’s en foto’s…
Kopen is emotie en testimonials zorgen voor extra gevoel. Hoe meer beeld je daarin brengt, hoe beter. Goede hoge resolutie foto’s en nog beter gecombineerd met video’s maken het verhaal af en kunnen net het laatste zetje zijn waarmee je toekomstige klant over de streep wordt getrokken. Voor video-opnames kun je je huidige klanten een beloning geven, zeker als ze dit lastig vinden. Of je organiseert een live dag voor je klanten en maakt een video-interview onderdeel van het dagprogramma.
En… vergeet dit niet!
Vergeet Google, Facebook en andere social media kanalen niet!
Testimonials op je website zijn onwijs van waarde, maar klanten zoeken op allerlei plekken naar informatie over je business. Je kunt op verschillende plekken zeker ook verschillende doelgroepen bereiken.
Zoekt iemand bijvoorbeeld naar een kapper in de buurt, dan kan jouw kapsalon in Google opduiken, met de informatie uit Google MijnBedrijf. Zoekers zien dan hoeveel sterren bezoekers je geven en vinden commentaren van andere klanten. Een hoge beoordeling helpt je om vaker getoond te worden en meer kliks te krijgen.
Bonus tip
Leer van de testimonials die je concullega’s krijgen!
Er is altijd ruimte voor verbetering, ook bij die ene concullega die zo goed lijkt. Online testimonials helpen je bij het analyseren van je concullega’s.
Zoek maar eens op Google naar reviews over producten of diensten van je top 3 concullega’s. (NB De meest testimonials worden achtergelaten bij de meestverkochte producten. Dus dan heb je dat ook meteen helder.)
Kopers zijn op Google bijvoorbeeld vaak heel eerlijk (en meestal niet onwijs subtiel). Zo zie je waar klanten het vervelend vinden als een concullega zijn of haar werk niet goed doet.
Dan weet je dus meteen wat je moet benadrukken op je website of in je volgende verkoopgesprek!
Reviews waar ik trots op ben
Heel veel reviews die ik heb mogen ontvangen staan op Google. Neem gerust eens een kijkje…