Website

Prijzen op je website?

Wel of geen prijzen noemen op je website? Deze vraag krijg ik zo vaak! Tijd om er een artikel over te schrijven…

Mijn onderzoek op Linkedin, Facebook en instagram

Eind februari 2024 zette ik een poll uit op LinkedIn, Facebook en Instagram met de vraag: “Vermeld jij wel of geen prijzen op jouw website?”

Dit was de uitslag van mijn poll:

70% van de website-eigenaren vermeldt zijn prijzen. 30% vermeldt ze niet. Voor het wel of niet vermelden van prijzen zijn verschillende redenen aan te geven.

Waarom zou je wel prijzen vermelden?

Als webdesigner vind ik het belangrijk dat een websitebezoeker op een website het antwoord vindt waar hij of zij naar op zoek is. Deze bezoeker heeft een bepaalde wens of verlangen. En jouw product of dienst kon daar wel eens perfect bij aansluiten.

Niet alleen wil jouw webbezoeker graag weten of jouw aanbod bij hem of haar past. Hij of zij wil ook vooral weten of jouw product of dienst bij het budget past.

Een zoekende websitebezoeker is vaak ongeduldig en als deze bezoeker niet snel – of helemaal niet – kan vinden wat hij of zij zoekt, dan kijkt je webbezoeker wellicht wel een deurtje verder. Misschien wel bij jouw concullega… ;-(

Een aantal reacties:
Ik vind het fijn om in één oogopslag te zien op iemands website wat de investering gaat zijn, anders haak ik meteen af.
Ik zet mijn prijzen op mijn website. Ben zo transparant mogelijk. Zelf haak ik af op websites zonder prijzen.

Dus… waarom zou je wel prijzen te vermelden op jouw website?

Geen prijzen leidt tot afhakers:

  • Bezoekers willen geen extra energie investeren om contact met jou op te moeten nemen voor je tarieven.
  • Bezoekers denken dat jouw dienst of product heel duur is.

Ook gehoord:

  • Transparantie in prijzen is klantgericht en wekt vertrouwen.
  • Voor laaggeprijsde producten noem ik sowieso de prijs.
  • Het filtert de juiste klanten die jouw prijs wél heel graag willen betalen.
  • Voorkomt verkeerde verwachtingen bij de bezoeker.
  • Geeft de bezoeker de mogelijkheid om prijzen te vergelijken.
  • Het scheelt je veel tijd in toch-al-kansloze offerte-aanvragen.

Waarom zou je geen prijzen vermelden?

Uiteraard zijn er ook redenen waarom ondernemers hun prijzen en tarieven liever niet op hun website te vermelden.

Maatwerk

Bij maatwerk opdrachten kunnen grote verschillen in prijs optreden. De websitebezoeker heeft hier waarschijnlijk niet meteen erg in en zou bij een prijsvergelijk appels met peren vergelijken.

Toch zou je jouw bezoeker tegemoet kunnen komen met een richtprijs en toelichten welke zaken de prijs hoger of mogelijk lager maken.

Prijs schrikt af

Als je bang bent dat jouw prijzen de bezoeker afschrikken, bedenk dan dat juist het niet vermelden van prijzen hen nog eerder afschrikt dan mogelijk het wel vermelden van jouw hoge(re) prijs.

Schrikken de vermelde prijzen op jouw website de bezoeker af, dan zijn zij in dat geval sowieso niet jouw ideale klant.

En vergeet deze niet: op deze manier verlies je geen (kostbare) tijd aan allerlei uitgebreide maatwerk-offertes die uiteindelijk toch niet tot een opdracht leiden.

NOTE: Afschrikken kan overigens ook als je te lage prijzen hanteert. Lage prijzen zet mensen tot denken dat de kwaliteit van je product of dienst niet goed (genoeg) is.

Concurrentie kijkt mee

Sommige ondernemers willen hun prijzen niet op hun website plaatsen, omdat ze bang zijn dat de concurrent meekijkt.

Angst (voor de concurrentie) is een slechte raadgever. Als je hieraan toegeeft, zul je jouw mogelijk nieuwe klant al bij het eerste bezoek aan jouw website verliezen. Gemiste kans dus.

Houd niet je concurrent in gedachten bij jouw website content, maar jouw leuke potentiële & ideale klant!

Ook gehoord (and I quote...):

  • Ik noem mijn prijzen niet op mijn website. Want zonder dat de klant weet welke waarde hij daarvoor krijgt, zijn het slechts getallen zonder context. Op basis waarvan klant doorgaans beslist “heb ik nu wel of heb ik nu niet”.
  • Mijn prijs wordt afgestemd op klant (zoals bijvoorbeeld voor een student een lagere prijs en voor een grote organisatie een hogere prijs).
  • Ik geloof dat je de klant eerst mag laten dromen over de transformatie die mogelijk is wanneer jij hem of haar gaat helpen en inzichtelijk mag maken hoeveel tijd, geld, geluk etc. het klant kost wanneer hij/zij zelf blijft aanmodderen, zonder de juiste kennis en expertise.

Verder nog gehoord:

  • Prijs is afhankelijk zijn van de marktsituatie.
  • Omvang & tijdsduur van de opdracht bepaalt mede de prijs.
  • Vaste klant of nieuwe klant.

“Sas, heb je wat tips als ik de prijzen nu op mijn website wil zetten?”

Absoluut! Ik heb zeker wel wat tips voor je!

    Wat = welke prijs?

    Het is voor je websitebezoeker super fijn als je duidelijk maakt wat hij of zij precies krijgt voor welke prijs.

    Pakket vorm

    Je zou kunnen denken om van je aanbod ‘pakketten’  te maken.
    Geef daarin een specificatie wat bij de prijs is inbegrepen (en wat mogelijk niet).

    Vermeld daarbij ook:

    • wat – eventueel – onder meerwerk valt
    • andere zaken die de prijs mogelijk kunnen beïnvloeden
    • prijzen die mogelijk jaarlijks terugkomen. Denk aan bijvoorbeeld onderhoud of licenties.

    Op deze manier ben je transparant en maak je jouw prijs inzichtelijk voor je bezoeker. En dat geeft je bezoeker duidelijkheid waarom jij duurder of goedkoper bent dan de concurrent.

    Ohwja… ook nog een leuke! Denk ook eens aan staffelprijzen. Hoe meer de klant afneemt, hoe lager de (uur)prijs. 

    Denk ook hieraan…

    Jouw websitebezoeker kijkt natuurlijk naar meer dingen dan alleen prijs! Dit stukje kun je zelf beïnvloeden door een aantal aanpassingen op jouw website.

    > Maak op jouw website duidelijk wie jij bent, hoe jij werkt en benoem vooral heel erg goed wat jouw dienst of product hem of haar oplevert (het resultaat!!!).

    > Ook een goede Over mij pagina en reviews (wat klanten over jou zeggen) op jouw website dragen er zeker aan bij of de bezoeker voor jou zal kiezen.

    En…. Onderschat ook het belang van de tekst op je tarievenpagina niet.

    Want bedenk maar eens…

    • Wat is de mindset van je ideale klant?
    • Ziet hij of zij jouw product of dienst als kosten of juist als een investering in zijn of haar business?
    • Is het een investering die zich terugverdient of genoeg andere waarde oplevert voor jouw ideale klant?

    > Schrijf dus zeker op je tarievenpagina een stuk tekst, waarmee je de mindset van jouw potentiële klant positief beïnvloedt, zodat hij of zij klaar is om jouw dienst of product te kopen!

    Resume…

    Wel of geen prijzen op je website… er is geen eenduidig antwoord op te geven.

    Maar mijn persoonlijke ervaring als webdesigner is:

    Wanneer een bezoeker op jouw website terecht komt, wil hij of zij graag meteen én zonder gedoe weten wat de prijs is van jouw briljante product of dienst wat zijn of haar probleem/pijn/wens oplost/laat verdwijnen/vervult.

    Kortom… Geen gedoe met zoeken, gewoon meteen duidelijkheid!

    Door deze openheid te tonen, bouw je meteen een flinke dosis vertrouwen op.

    Daarom zou ik – als het even kan – je prijzen vrolijk laten shinen op jouw website. Laat iedereen maar zien wat ze krijgen voor hun geld!

    En als een vaste (pakket)prijs niet lukt, no worries! Geef gewoon een leuke indicatie of een vanaf-prijs.

    Ik hoop dat dit blog jou wat handvaten heeft gegeven om jouw eigen keuze hierin te maken. Wil je van gedachten wisselen hoe je dit het beste op jouw website zou kunnen vormgeven? Plan dan gerust een kennismakingsgesprek in.

    Chat openen
    1
    Waar kan ik je mee helpen?
    WhatsApp met De Online Techlady
    Hoihoi! 👋
    Heb je een vraag? Let me know!