WordPress
Optimaliseren van visuals
The brain processes visual information 60.000 times faster than text. Dus… visuals op je website zijn absoluut een must. Maar waar moet je op letten en hoe optimaliseer je ze?
Visuals zeggen meer dan woorden
Visuals helpen met het verhelderen van je boodschap en zorgen dat je tekst aantrekkelijker wordt. Maar ja… Waar moet je allemaal op letten?
Zoekmachines zoals Google houden van goede content en nemen visuals ook mee in hun beoordeling. Visuals optimaliseren is dus een must, omdat het direct je positie bij bijvoorbeeld Google beïnvloedt. “Maar eh, Sas… hoe optimaliseer ik dan mijn visuals?”
Tijd voor tips!
Kies passende visuals
Kies je visuals bewust. Zorg dat ze passen bij de tekst of de boodschap die je over wilt brengen. Het allerbeste is eigen content, dus het loont om je te verdiepen in smartphone fotografie.
Er zijn natuurlijk ook stockfoto’s te vinden op sites als bijvoorbeeld Pexels of Pixabay, maar unieke eigen content is altijd beter.
Naam van visual aanpassen
Zoekmachines zoals Google kunnen aan de bestandsnaam aflezen wat voor visual het is. Tenminste als die ergens op slaat. ‘1567.jpg’ zegt niks… Google kan dit dus niet indexeren. Geef je visuals dus een bestandsnaam die zegt wat er te zien is. Liefst met zoekwoorden erin, gescheiden door koppeltekens (géén underscores!).
Extra tip: Zorg dat je die naam aanpast vóórdat je de afbeelding gaat uploaden naar je website of academy. (Hoe? Easy! Rechtermuisknop klik op de afbeelding & dan Naam wijzigen)
En dan ook nog… bestandsformaten
Vervolgens is het belangrijk om je visual aan te passen qua formaat. Ik bedoel daarmee de bestandsgrootte (in kB) én het bestandsformaat (in px) van je visual. Eerder heb ik daar een uitgebreid blog over geschreven: het waarom en hoe. Lees hier “Hoe groot?”…
Titel, Caption & ALT-tekst
Wanneer je je visual geüpload hebt naar je website of academy, kom je toe aan het volgende (en misschien wel het belangrijkste) gedeelte:
- In WordPress wordt de titel automatisch overgenomen van de bestandsnaam (en omdat je die al netjes hebt aangepast, hoef je daar niet veel meer aan te veranderen). NB Zelf voeg mijn bedrijfsnaam er vaak nog aan toe.
- De caption is het onderschrift van de visual en is voor de zoekmachines niet belangrijk. Je kunt hem wel inzetten om bijvoorbeeld je lezer te triggeren om de rest van de tekst te interesseren.
- De ALT-tekst (of alternatieve tekst) daarentegen is wel onwijs belangrijk voor de zoekmachines zoals Google. Met een ALT-tekst beschrijf je een visual, zodat zoekmachines & gebruikers met een visuele beperking begrijpen waar de afbeelding over gaat (zij kunnen de ALT-teksten namelijk laten voorlezen door hun laptop/pc). Je maakt dus echt een beeldende beschrijving van dat wat op de afbeelding is te zien. Als je dan ook nog met je ALT-tekst laat zien dat je visual te maken heeft met de content op je pagina, helpt dat je positie in bijvoorbeeld Google enorm.
Conclusie
Wanneer je deze tips gaat gebruiken, zorg je ervoor dat de visuals op jouw site zo goed mogelijk geoptimaliseerd zijn, voor zowel de snelheid van je website als voor zoekmachines als Google. En tja… die zorgt er weer voor dat je hierdoor hoger in de ranking kunt komen te staan.
Klinkt best easy peasy, toch?!