WordPress
One-pager versus multi-pager
Een One-Pager. Wanneer wel, wanneer niet? in dit blog vertel ik je er meer over.
One-page websites, ook wel onepagers of single-page websites genoemd, zijn websites bestaande uit slechts één pagina. Hahaha… die zag je vast niet aankomen… 🤣 Maar wel een interessante vraag is: waarom zou je wel óf juist niet voor zo’n One-pager kiezen?
One-page versus Multi-page website
Wanneer je een website voor jouw business wil laten bouwen is de eerste vraag wat voor website je wil hebben. Één van de keuzes die je maakt is: of je kiest voor een website bestaande uit slechts één pagina óf een website bestaande uit meerdere pagina’s. Maar ja… hoe maak je die keuze?
Voordelen van een One-Pager
Websites worden onwijs veel op smartphones bekeken en daarmee is een one-page website interessant. One-page sites hebben t.o.v. multi-page sites namelijk deze voordelen:
1. Snelle laadtijd door de compacte omvang van de complete site.
2. Informatie is simpel te vinden zonder naar allerlei pagina’s door te hoeven klikken. Bij een onepager scroll je vaak in plaats van klikken, de meeste mensen zijn hier aan gewend. Op je smartphone doe je niet anders. Een onepager is overzichtelijk en mensen lezen waarschijnlijk alle teksten op je website, er is tenslotte maar 1 pagina.
3. Simpel en gebruiksvriendelijk, waardoor bezoekers het interessant vinden om op de website te blijven. Dit kan leiden tot conversies.
Nadelen van een One-Pager
Vaak worden one-pagers gebruikt als landingspagina, portfolio of event gerelateerde zaken. One-pages site hebben t.o.v multi-page sites deze nadelen:
1. Beperkte hoeveelheid informatie op een one-page website. Kortom vaak zijn ze minder gedetailleerd en qua tekst beknopt. Risico: informatie kan ontbreken
2. Lastiger om te optimaliseren voor zoekmachines (SEO). Je hebt namelijk maar één pagina die je kan optimaliseren.
3. Bij groei van je business lastig uit te breiden. Dan kun je beter overstappen op een multi-page site
4. Wil je iets delen op bijvoorbeeld social media, dan heb je slechts één link om naar te verwijzen. Ook maakt dit tracken binnen Google Analytics moeilijker.
Waarom zou je het dan toch doen?
Heb je een heel specifiek doel, een hele gerichte doelgroep of wil je dat bezoekers van jouw website slechts één actie ondernemen? In dat geval is een one-page website echt wel een goed idee! Door eerst te informeren, daarna te overtuigen met behulp van reviews en tot slot een contactformulier in te voegen, kun je een bezoeker in op een natuurlijke manier eenvoudig aanzetten tot het opnemen van contact of het afnemen van een product bij jou.
Voorbeelden van One-Pagers
Hieronder enkele voorbeelden waarvoor een one-page website geschikt is:
* Websites van businesses waarvan het aanbod en de services duidelijk zijn afgebakend
* Persoonlijke websites of portfolio websites
* Webshops met één product of productlijn
* Presentatie van projecten of campagnes
* Event websites
En wanneer kun je beter voor een Multi-Pager gaan?
Wil je bouwen aan jouw merk, vindbaar zijn op het internet, mensen informeren en kunnen groeien? In dat geval is een multi-page website een aanrader.
Waar ga jij voor? Wil je graag eens sparren wat voor jou het beste zou kunnen zijn? Of zou je heel graag een website laten bouwen? Maak gerust een vrijblijvende afspraak!