Meta omschrijving & SEO
Meta beschrijvingen – Wat zijn dat? Wat doen ze?
“Sas, help… ik hoorde laatst iets over Meta-dingen… Wat is het? Wat doet het? En eh… waar moet ik dat neerzetten?”
Logisch dat je bij die meta-dingen denkt: “Huh?” Dus… in dit blog vertel ik het je effe stap voor stap.
Wat is een meta omschrijving?
De meta omschrijving, oftewel meta description, is een korte samenvatting, zeg maar, van de inhoud van een bepaalde pagina op je website.
Ze worden daarom soms ook wel page description genoemd. Ze zijn ontworpen om surfers een eerste idee te geven wat op de pagina staat die ze willen aanklikken.
Anders gezegd: het informeert de websitebezoeker of de te bezoeken pagina zijn of haar vraag gaat beantwoorden. Dus een goede meta description is onwijs belangrijk voor een sterke SEO (Search Engine Optimazation).
“Oke, da’s duidelijk maar…”
wat is het doel van een meta-omschrijving?
Simpel! Ze zijn er, zodat iemand op jouw zoekresultaat klikt, wanneer hij of zij een zoekopdracht in Google uitvoert.
De meta omschrijving wordt getoond in de zoekresultaten bij onder andere Google en is de tekst onder de meta titel en de URL. Dit noemen ze ook wel een snippet.
Deze tekst is overigens alleen zichtbaar in zoekresultaten van een zoekmachine en dus niet op de webpagina.
Aantal praktische meta omschrijving tips
Een ideale meta omschrijving is tussen de 115 (op smartphones) en 155 karakters (op desktop). Als ’ie langer is zal Google hem afbreken met 3 puntjes en dat wil je natuurlijk niet, dus hou je echt aan dat aantal tekens…
Ook is het belangrijk om in een actieve vorm te schrijven, het moet tenslotte een uitnodiging zijn om je webpagina te bezoeken.
En vergeet zeker niet een Call to Action er aan toe te voegen! Denk maar aan “Profiteer nu van…”, “Lees het volledige blog.” Of “Vraag mijn gratis checklist aan.”
En als ik dan toch bezig ben met Meta-tips… Zorg ook dat het zoekwoord waar je graag op gevonden wordt ook netjes is verwerkt. Op die manier klopt het hele plaatje!
“Oke, nu weet ik wat een Meta-dinges is en waarvoor het is. Ik heb zelfs een aantal handige tips voor een goede metabeschrijving. Dan nu de volgende vraag…”
Hoe komt Google aan die metabeschrijvingen?
Google moet eerst jouw metabeschrijvingen zien. Daarvoor heb je een XML sitemap nodig. “Help Sas, wat is dat dan weer?”
No worries, ik leg het uit! Je zou een sitemap kunnen zien als een inhoudsopgave van een website. Deze inhoudsopgave bestaat uit tekstlinks naar alle pagina’s van jouw website.
Zoekmachines zoals Google kunnen zo in één oogopslag precies zien uit elke pagina’s jouw website bestaat en welke pagina’s er zijn bijgekomen.
Op die manier verloopt de indexatie sneller en kom je de pagina’s sneller in zoekresultaten tegen. Handig!!!
Ohwja… vergeet natuurlijk niet om je laatste blogs ook te promoten in je nieuwsflitsen of gebruik je nieuwsflits om oudere blogs onder de aandacht te brengen van nieuwe maillinglijst-leden die deze blogs nog niet hebben gezien. Brengt me meteen bij nummer 5….
“What’s in in for me met die XML sitemap?”
Tja, wat jij er aan hebt? Zoekmachines zien soms een pagina over het hoofd. Zonder sitemap kan het vervolgens onwijs lang duren voordat die pagina alsnog wordt geïndexeerd. Bij één pagina is dit niet zo heel erg, maar wanneer het om meerdere pagina’s gaat krijgt Google moeite met het in kaart brengen van de structuur van de website. Google raakt dan zeg maar de weg kwijt op jouw website.
Een sitemap zorgt niet voor betere zoekresultaten van de homepage. De sitemap draagt wel bij aan het beter indexeren van onderliggende pagina’s zoals productpagina’s en blogpagina’s. Pagina’s waarmee jij natuurlijk ook graag goed wil scoren in Google.
Verschillende soorten sitemaps
Wr bestaan verschillende soorten sitemaps. De sitemap die Google gebruikt is een zogenaamde XML sitemap. Er bestaan ook HTML sitemaps. Hahaha… da’s om het makkelijk te maken…
Een HTML sitemap is bedoeld voor de bezoekers aan een website en dus ook zichtbaar op de website. Een XML sitemap is niet zichtbaar voor bezoekers.
Ohwja… een XML sitemap bestaat trouwens niet alleen maar uit tekstlinks naar pagina’s, hoor. Nee, die sitemap bevat ook info over aantal versies van die desbetreffende pagina, de laatst aangebrachte aanpassingen en de plek van de pagina in de structuur van de website.
En dan nu… hoe maak je een XML sitemap in WordPress?
Dat doe ik met de Yoast SEO plugin. Met deze plugin is het echt super eenvoudig om een XML sitemap te maken.
Ga naar “SEO” en vervolgens naar “Algemeen”. Je kan in de tab functies “XML sitemap” aanvinken en de sitemap wordt automatisch aangemaakt. Dat klinkt goed, hè?!
En dan?
Nadat de sitemap is aangemaakt moet je Google effe een seintje geven dat ie aan de slag mag.
Klik eerst op het vraagtekenicoon naast XML-sitemaps in Yoast en aansluitend op “Bekijk de XML-sitemap”. Een nieuw scherm zal openen. De URL van deze pagina zul je aan Google moeten doorgeven.
Het doorgeven van de URL doe je in de gratis tool van Google, namelijk Google Search Console. Easy peasy!
Hoe dien je je XML sitemap in bij Google?
Niet erg ingewikkeld hoor… Het is wel iets technischer, maar goed. Ik leid je er stap voor stap doorheen:
- Log in op https://search.google.com/search-console/about/
- Kies eerst “Property toevoegen“. Je kiest DOMEIN. Daar voer je je domeinnaam in.
- Vervolgens verifieer je je domein eigendom via DNS (een TXT record moet aan je DNS regels toevoegen). Als je niet weet hoe, dan kun je je hostingpartij even vragen om dit te doen.
- Nadat jouw website is geverifieerd, ga je naar het tabblad “Index” en vervolgens naar “Sitemaps”. Hier kun je de URL naar jouw sitemap(s) ingeven.
- Klik vervolgens op Verzenden. Je sitemap is nu toegevoegd. Vergeet (als er naast pagina’s ook berichten gepubliceerd zijn) niet om hierna ook je post-sitemap.xml in te dienen.
De URL naar je sitemap(s) vind je bij Yoast SEO, onder het tabblad Algemeen en dan onder Webmaster Tools.
Zodra je de link naar je sitemap hebt toegevoegd zal Google dit verwerken. Dit gebeurt niet onmiddellijk; het kan een poosje duren – tot zelfs enkele weken.
Het toevoegen van een sitemap aan Google kost enkele minuutjes werk, maar het is zeker de moeite waard. Er is geen enkele reden om dit niet te doen.
Hellupppppp! Dat laatste stuk lukt niet!
Geen paniek! Je kunt ook een strippenkaart bij mij kopen voor dit soort klusjes.