SEO, Blog
Hoe vaak moet je bloggen?
Heb jij een eigen blog of ben je aan het overwegen er een te starten? Dan is vast de vraag “Hoe vaak zou ik eigenlijk moeten bloggen?” door je hoofd geschoten. Logisch… want je wil graag het maximale resultaat uit je blog halen. En laten we eerlijk zijn, hoe actief je bent, heeft een enorme invloed op de uitkomst die je met je blog kunt bereiken. Daarom ben ik eens gaan uitvogelen hoe vaak je daadwerkelijk zou moeten bloggen om het meeste te halen uit je blog.
Het ideale aantal blogs per maand
Nieuwsgierig naar een simpel antwoord? Whahaha… dan moet ik je teleurstellen… de optimale blogfrequentie hangt af van meerdere factoren.
Laten we beginnen met het doel dat je hebt met je blog en wie je doelgroep is. Zijn je lezers dagelijks bezig met social media en bloglezen?
Of zijn ze meer van de rustige lezers, die eens per week de tijd nemen voor online artikelen?
Dit gaat de frequentie van je blogs behoorlijk beïnvloeden.
Doelen, Doelgroep en Concurrentie
Laten we eens duiken in je doelen. Hoe ambitieus ben je? Strek je je hand uit naar snelgroeiende bezoekersaantallen en wil je in een oogwenk veel bezoekers via zoekmachines aantrekken? Als dat zo is, is het aan te raden om wekelijks meerdere blogs te publiceren. Maar als je meer geduld hebt en je mikt op resultaten op lange termijn, kun je ook met minder frequentie je doelen bereiken.
Vergeet ook niet naar je concurrentie te kijken. Als je niche al vol zit met blogs, kan het een uitdaging zijn om op te vallen in Google. Om de concurrentie aan te gaan, moet je hoogwaardige blogs schrijven en regelmatig met nieuwe content komen.
Kwaliteit Boven Kwantiteit
Hoewel vaker bloggen betere resultaten kan opleveren, blijft kwaliteit een prioriteit. Je lezers hebben meer aan goed geschreven en behulpzame blogs dan aan een overhaast geplaatste reeks artikelen. Ook Google hecht veel waarde aan kwaliteit. Diepgaande en informatieve berichten scoren doorgaans beter dan kortere posts. Vaak heb je meer woorden nodig om iets echt goed uit te leggen, en zo ziet Google het ook. Google streeft ernaar om bij elke zoekopdracht de meest waardevolle en relevante content bovenaan te plaatsen, wat zorgt voor een betere ervaring voor gebruikers.
Balans Tussen Schrijven en Promoten
Hoewel vaker bloggen kan helpen je blog snel te laten groeien, wordt een belangrijke stap vaak vergeten: promotie. Veel bloggers schrijven keer op keer nieuwe blogs om regelmatig te publiceren, maar vergeten hun blogs actief te delen. Het gevolg? Hun blogs krijgen niet zoveel lezers als gehoopt en de groei van hun blog vertraagt.
Natuurlijk ben jij goed voorbereid en voorkom je dit. Plan niet alleen tijd in voor het schrijven van je blogs, maar ook voor het promoten ervan.
Een goede vuistregel is de regel van 80/20. Daarmee bedoel ik: Besteed 20% van je tijd aan het schrijven van je blog en 80% aan het promoten ervan.
Wat wil jij bereiken met bloggen?
Voordat je gaat bepalen hoe vaak jij het beste kunt bloggen, is het belangrijk om na te gaan wat je precies met je blog wilt bereiken.
Want ja… je kunt je voorstellen dat als je alleen zo nu en dan je expertise wilt laten zien, dat je een totaal andere tactiek nodig hebt dan wanneer je de ambitie hebt om een bruisend platform op te zetten met duizenden maandelijkse bezoekers.
Maar je kunt stellen:
Hoe meer bereik je wilt aantrekken met je blog, hoe vaker je zult moeten bloggen.
⇒ Elke Maand: Laten Zien dat Je een Expert Bent
Mocht je besluiten om maandelijks te gaan bloggen, dan zet je je blog vooral in om te laten zien dat jij een echte expert bent in jouw vakgebied. Het draait hier meer om het delen van je kennis dan om het actief aantrekken van nieuwe klanten via je blog.
⇒ Elke Twee Weken: Bloggen als Onderdeel van Je Marketingstrategie
Wanneer je beslist om tweewekelijks te bloggen, ben je overtuigd van de kracht van bloggen in het aantrekken van nieuwe klanten. Tegelijkertijd gooi je ook andere marketingmethodes in de strijd. Jouw blog is een belangrijk puzzelstukje in je marketingstrategie, maar niet het enige stukje waar je op focust.
⇒ Elke Week: Consistent Bouwen aan Je Online Aanwezigheid
Kies je ervoor om wekelijks te bloggen, dan draait het om het geleidelijk opbouwen van je online aanwezigheid. Je zet je blog in om constant aan je positie in Google te werken en steeds meer bezoekers naar je website te trekken. Jouw blog neemt een centrale plaats in binnen je marketingstrategie en je droomt ervan om het tot een bloeiend succes te maken.
⇒ Meerdere Keren Per Week: Streven naar Groots Succes
Voor degenen die meerdere keren per week willen bloggen, ligt de lat hoog en dat is geweldig! Je bent vastbesloten om van jouw blog een groot succes te maken en je hebt de ambitie om er uiteindelijk ook inkomsten uit te halen. Je streeft naar regelmatige contentcreatie en een bruisende online aanwezigheid.
Vind Jouw Ideale Frequentie
Benieuwd naar wat voor jou werkt? De ideale hoeveelheid blogs per maand hangt af van je ambities en de tijd die je hebt. We kunnen nog heel lang doorgaan over allerlei factoren die invloed hebben, maar uiteindelijk gaat het erom wat voor jou het beste voelt.
Tijd en Mogelijkheden
Maar ook een onwijs belangrijk aspect bij het bepalen van je blogfrequentie is hoeveel tijd je kunt vrijmaken. Het moet wel haalbaar zijn! Grote kans dat je agenda al volgepland is, waardoor de tijd die je aan bloggen kunt besteden beperkt is.
Bedenk hoeveel tijd je nodig hebt voor een kwalitatieve blog en vergelijk dat met de tijd die je maandelijks beschikbaar hebt. Zo kun je bepalen hoe vaak je kunt bloggen.
Probeer Een Balans te Vinden
Probeer in ieder geval één keer per maand een nieuwe blog te plaatsen. Dat is het minimale om je lezers betrokken te houden en merkbare verbeteringen in zoekmachines te zien. Maar zoals eerder genoemd, is het vaak beter om vaker te bloggen. Bij voorkeur wekelijks of zelfs nog vaker. Uit onderzoek van HubSpot blijkt dat wekelijks bloggen gemiddeld 2,5 keer betere resultaten oplevert dan maandelijks bloggen.
Kies Voor Regelmaat
Kies in het begin voor een frequentie die haalbaar is. Zo voorkom je dat je in de knel komt en gehaast een blog plaatst.
Ook is het belangrijk om voor regelmaat te gaan. Als je elke week blogt, kan dat bijvoorbeeld elke maandag zijn. Of elke laatste vrijdag van de maand, als je maandelijks gaat bloggen. Door vaste dagen aan te houden, weten jouw volgers wat ze van je kunnen verwachten. Ook geef je jezelf zo meer houvast en vergroot je de kans dat je het bloggen gaat volhouden.
En heb je een keer wat extra tijd kun je alvast blogs vooruit schrijven en een buffer opbouwen voor de komende weken. Op die manier geef je jezelf de tijd om kwalitatieve blogs te schrijven.
maar vooral… Kies Wat Werkt voor Jou
Want alleen op die manier kun jij het vol houden. Voor welke frequentie ga jij?