AVG
First Party Data
De EU heeft namelijk pas de regels in de Wet op de Privacy verder aangescherpt: het wordt verboden bezoekersgedrag op websites te tracken. Aiii, leads en klanten vinden via advertenties op socials wordt lastig! Hoe moet het dan wel??? Tja, zelf data over je doelgroep verzamelen! “First party data” dus… je verzamelt zelf alle info van wie er op jouw party komt ;-)…
Hoe wordt jouw website AVG-proof?
Juridisch geneuzel is meestal niet iets waar je als (online) ondernemer bij stil wil staan. Maar heb je het niet goed geregeld op je website, dan kon dat wel eens onwijs veel invloed hebben op het krijgen van nieuwe leads en klanten.
Algemene Verordening Gegevensbescherming
In 2018 werd de AVG (sorry… ik moet áltijd aan Aardappel Vlees Groente denken… afwijking van mijn popcorn-hoofd ;-)), oftewel de Algemene Verordening Gegevensbescherming, ingevoerd binnen de EU. De AVG regelt dat bedrijven en organisaties persoonsgegevens zorgvuldig verwerken. Je moet bijvoorbeeld een goede reden hebben om persoonsgegevens te verwerken. En je mag niet meer persoonsgegevens verzamelen en gebruiken dan echt nodig is. Die regels zijn hetzelfde voor heel Europa. In het Engels is de AVG bekend als de General Data Protection Regulation (GDPR).
In die tijd was ik al online ondernemer en weet nog dat het werd ingevoerd. Stugge materie en in het begin wist ook niet iedereen hier goed mee om te gaan.
Waarom ik er nu weer een blog over schrijf?
Al eerder schreef ik een blog over de juridische onderdelen op je website, maar er is inmiddels wat veranderd. Lees hier mijn andere blog.
De EU heeft namelijk onlangs de regels in de Wet op de Privacy verder aangescherpt. Door deze nieuwe regelgeving is het Google verboden bezoekersgedrag op websites te tracken. De nieuwe wet is inmiddels van kracht en uiterlijk januari 2024 zullen Google, Facebook en andere social media kanalen moeten stoppen met het verzamelen en gebruiken van deze “third party cookies”.

Verwachting
Je kunt je voorstellen dat het op korte termijn dus moeilijker gaat worden om leads en klanten te vinden via advertenties op socials. De verwachting is dat de kosten voor adverteren zullen stijgen en je doelgroep bereik een stuk kleiner.
Hoe moet het dan wel??? Tja, zelf data over je doelgroep verzamelen! Deze data kun je wel “first party data” noemen.
Maar goed… ik zal eerst effe dat juridisch geneuzel toelichten. Dan heb je straks het complete plaatje helder over waarom en vooral hoe!
NOTE en tevens DISCLAIMER: ik ben geen jurist (en ga ik ook niet worden… haha!) Dus alle informatie in dit blog is echt alleen maar informatief en zeker niet juridisch! Ik zou dus ook zeker aanraden om een jurist al je documenten te laten checken.
Zelf word ik heel blij van deze dames die zelf ook creatieve ondernemers zijn en gelukkig gewoon in Jip- en Janneke taal praten:

Waarom algemene voorwaarden?
Door algemene voorwaarden op te stellen bij een overeenkomst is het voor jouw klant duidelijk hoe het onder meer zit met garantie, annulering, aansprakelijkheid en betalen. Jouw klanten weten meteen waar ze aan toe zijn. En door algemene voorwaarden kun je de risico’s die je als ondernemer loopt verkleinen.
Welke punten moeten er zeker in algemene voorwaarden staan?
- Aansprakelijkheid
- Betalingstermijn
- Eigendomsvoorbehoud
- Garantie
- Leveringsvoorwaarden
- Overmacht
Je bent niet verplicht om algemene voorwaarden op te stellen, maar het voorkomt een hoop gezeik als er onenigheid ontstaat over jullie overeenkomst.
Meer informatie over algemene voorwaarden kun je hier vinden:
TIP: probeer dit document zo leesbaar mogelijk te houden en praat dezelfde taal als op de rest van je website! Laat je algemene voorwaarden zeker nog even nalopen door een jurist!
Is een Privacyreglement en -verklaring verplicht?
Nee, het opstellen van een privacyreglement is niet verplicht volgens de AVG. Maar de AVG verplicht je wel tot het volgende:
- Je moet transparant zijn over het feit dat je persoonsgegevens verwerkt.
- Je moet vertellen welke persoonsgegevens je verwerkt.
- Je moet duidelijk maken waarom je persoonsgegevens verwerkt.
- Je moet beschrijven wat je met de persoonsgegevens doet.
- Je moet leerlingen en medewerkers informeren over hun rechten en plichten als het gaat om hun persoonsgegevens.
Heb je nog geen privacyverklaring?
Online zijn er wel een aantal tools die je kunnen helpen met dit document op te stellen. TIP: probeer dit document zo leesbaar mogelijk te houden en praat dezelfde taal als op de rest van je website! Deze tool raad ik wel eens aan:

Cookieverklaring
Als je op je website gebruikmaakt van (tracking) cookies (denk bijvoorbeeld aan marketingcookies, Facebook Pixel of Like-button), dan ben je verplicht om een cookieverklaring te hebben waarmee je je bezoekers informeert over je gebruik van cookies. In de AVG is bepaald dat je webbezoekers de mogelijkheid moet bieden deze te weigeren of te kunnen beheren.
Je gebruikt cookies om informatie over de bezoeker aan je website op te slaan. Denk hierbij aan waarvandaan iemand inlogt, welke pagina’s degene op je website bekijkt en hoeveel tijd iemand op je website is. Dit zijn “first party data”.
Een cookieverklaring wordt ook wel cookiebeleid, cookie melding, cookie policy of cookie statement genoemd.
Zelf gebruik ik op mijn website en die ik bouw voor mijn klanten graag de gratis plugin Complianz, ontworpen door Really Simple Plugins, dezelfde Nederlandse makers als de Burst Statistics plugin waar ik onlangs een blog over schreef. Lees hier.
Waar moet je je juridische documenten plaatsen?
De privacyverklaring plaats je net als de algemene voorwaarden en je cookieverklaring in de footer (onderaan dus). Jouw lead en/of klant moet deze kunnen opslaan, zodat hij/zij later kan teruglezen welke voorwaarden golden op het moment van aankoop. Dus zet je de juridische documenten daarom niet alleen als webpagina op je website, maar geef jouw lead en/of klant ook de mogelijkheid deze op te kunnen slaan als pdf.
TIP: Laat klanten jouw juridische documenten voor akkoord aanvinken bij online verkoop en stuur ze ook zeker mee met je offertes/ opdrachtovereenkomst.

SSL certificaat
“Eh, Sas, dat juridisch geneuzel is me helder, maar wat is dit dan weer?” Een SSL-certificaat versleutelt vertrouwelijke informatie tussen de bezoeker en de website, vandaar het groene slotje in de adresbalk. Hierdoor kunnen derden de gegevens niet meer lezen. Naast het slotje, herken je een SSL-certificaat aan de ‘https’ in de URL, in plaats van ‘http’.
Als jij persoonsgegevens op je website uitwisselt, dan is een SSL-certificaat vanuit de AVG verplicht. Voorbeelden van situaties waarin jouw website persoonsgegevens verwerkt zijn:
- Heb je een contactformulier op jouw website? Zodra mensen hun gegevens invullen, is er sprake van uitwisseling van persoonsgegevens. Een SSL-certificaat is dus verplicht.
- Bij het verwerken van bestellingen heb jij als webshop-eigenaar informatie nodig over betalingen en verzendadressen. Ook deze gegevens zijn persoonsgegevens.
Beveiliging van data is natuurlijk de belangrijkste reden om een SSL certificaat te hebben, maar het is ook goed voor je positie op Google en voor de vindbaarheid van je website. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dat website bezoekers je eerder hun gegevens zullen toevertrouwen.
Je vraagt een SSL certificaat altijd aan via je hostingpartij. Bij de meeste zit het inbegrepen in je hostingpakket, bij andere betaal je er los voor.
En nu de vertaalslag… omdat de regels in de Wet op de Privacy verder zijn aangescherpt, kunnen we binnenkort geen gebruik meer maken van “third party cookies”. Tijd om zelf data over je doelgroep te gaan verzamelen, jouw eigen“first party data”! Lekker selluf alle info van wie er op jouw party komt verzamelen ;-)…

Hoe kun je First Party Data verzamelen? Wat heb je nodig?
De allerbelangrijkste tool voor het verzamelen van first party data is een goede website! Want… op jouw website ben jij 100% in control. Het hebben van een eigen website wordt dus nog belangrijker dan ever! (Pssstttt, dan ben je meteen bij het juiste adres… laat ik nou toevallig webbouwer zijn?!)
Door jouw kennis en expertise te delen op je website, leren bezoekers jou kennen. En door met regelmaat blogs en relevante informatie aan je website toe te voegen, zullen jouw webbezoekers graag terugkomen.
Jouw webbezoekers doorlopen de stappen van Know – Like – Trust. Van cold lead, naar hot lead. Maar niet alleen jouw webbezoekers leggen deze reis af. Google gaat jou ook steeds meer als expert zien als je relevante informatie deelt op jouw website. Jij geeft namelijk het antwoord op de vragen waar mensen naar op zoek zijn. Google zal jou daarom belonen door middel van hogere rankings. (SEO, Search Engine Optimization in a nutshell zeg maar).
Maar hoe krijg je nou persoonsgegevens van die webbezoekers?
Dé manier om first party data te verzamelen is deze mensen te verleiden zich bij je in te schrijven.
Dit doe je door het aanbieden van een weggever, een cadeautje, een leadmagnet oftewel een klantmagneet. Het idee is dat jij iets wat van grote waarde is voor jouw webbezoeker, gratis weggeven in ruil voor naam en e-mailadres.
Het is vooral dé manier om jouw webbezoekers kennis met jou te laten maken en een voorproefje te geven van hetgeen je hen te bieden hebt, zodat zij de waarde van je product of dienst helemaal begrijpen.
Je klantmagneet kan je aanbieden via je website en natuurlijk ook op je socials. Op deze manier kan je nieuwe leads toffe aanbiedingen doen en hen veranderen in ideale klanten.
Wat heb je dan nodig op je website?
Om jouw webbezoekers de gelegenheid te geven hun naam en e-mail adres achter te laten, heb je een inschrijfformulier nodig. Een opt-in formulier. Opt-in betekent het bewust aanmelden of inschrijven voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Met opt-in geeft iemand zeg maar expliciete toestemming dat zijn of haar e-mailadres gebruikt mag worden om informatie (zoals een nieuwsbericht, weggever of aanbiedingen) te verzenden.
Om opt-ins te verzamelen maak je gebruik van een e-mailmarketing systeem als Active Campaign (met deze tool werk ik zelf heel erg graag), zodat je kunt aantonen wanneer een opt-in verkregen is en zodat ieder bericht wat je uitstuurt ook altijd een opt-out mogelijkheid bevat.
Sinds de AVG dient een inschrijver “ondubbelzinnige toestemming” te geven voor het ontvangen van nieuwsbrieven en informatie. Simpel gezegd… een inschrijfformulier voor bijvoorbeeld een weggever moet een checkbox hebben waarmee de inschrijver toestemming geeft om naast de weggever ook verdere e-mails te ontvangen.
TIP: vraag het liefst alleen om voornaam en e-mailadres. De ervaring is… hoe minder je vraagt, des te meer gegevens je zult verzamelen.
Onderaan het inschrijfformulier staat de link naar de privacyverklaring, zodat je lead in ieder geval kan nalezen welke gegevens je verwerkt, waarom je deze gegevens verwerkt en wat je met deze gegevens doet.
Maar hoe krijg je überhaubt mensen naar je website? Hoe krijg je meer traffic?
Social media is daar een hele toffe manier voor! Social media gebruiken is een fantastische strategie om meer gratis bereik en naamsbekendheid te realiseren. Bij social media gaat het om interactie, aandacht en de menselijke factor. Ik geloof echt heilig in het opbouwen van een personal brand. Dat is iets waar je je leven lang profijt van hebt.
In de social media posts die je plaatst, kan je linkjes verwerken naar je website. En in je profiel kan je vaak ook een link verwerken. Maar het verkrijgen van traffic naar je website moet nooit het hoofddoel zijn. Het doel is altijd waarde bieden. Want hoe meer waarde je biedt, hoe meer je krijgt. En hoe meer je gezien en leuk gevonden wordt, hoe meer business je het gaat opleveren.
Zeker zijn er nog meer manieren om meer traffic te krijgen, maar dan zou dit blog helemaal monsterlijk lang worden… hahaha!
Oke… en dan nu?
Ja, pffff, wat een verhaal, hè? Van juridisch geneuzel naar e-mailmarketing en traffic naar je website. Alles staat wel echt met elkaar in verband. Maar goed als je tot hier hebt gelezen dan was het toch wel de moeite waard kennelijk… 😉
Resume…. welke juridische dingen moet je dus op de rit hebben?:
- Algemene voorwaarden
- Privacyverklaring
- Cookieverklaring
- SSL certificaat
En wat heb je nodig om first party data te verzamelen?
- Website
- Weggever
- Opt-in formulier
- E-mailmarketingsysteem
- Social media kanaal naar keuze
Wacht niet te lang! Want vanaf januari 2024 zal het echt stukken moeilijker én kostbaarder worden nieuwe leads en klanten te vinden en zal je alle data zelf moeten verzamelen.
Hulp nodig?
Kan me best voorstellen dat je nu denkt: “Hellupppp! Dit krijg ik nooit in mn eentje op de rit!” Plan dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in en dan kijk ik graag met je mee waarbij ik je kan helpen.
