Product Design
Branding, Huissstijl…
Onwijs verwarrend, I know! Het verschil tussen branding, logo en huisstijl… Na het lezen van dit blog weet je in ieder geval hoe het zit!
Branding – wat is het nou eigenlijk?
Als je de definitie van Branding opzoekt, vind je: Branding is het strategische proces waarbij een merk wordt gebouwd (ontworpen) op basis van een aantal relevante factoren. Doel van dit proces is het creëren van een passend en onderscheidend merk ten opzichte van andere aanbieders; om zo de aandacht van potentiële kopers te trekken, vast te houden en een voorkeurspositie in hun brein te krijgen.
Oke, Branding is dus een proces en geen tastbaar product, zoals een logo of huisstijl. Je moet het dus zo zien dat een Branding de input levert om een logo of huisstijl te kunnen ontwerpen.
Tijdens dit proces wordt nagedacht over dingen als:
- Propositie
- Merkpositionering
- Merk- en kernwaarden
- Identiteit
- Naam
- en ga nog maar effe door….
Het ontwerpen van een merk (een brand) is dus echt wel ff wat anders dan het ontwerpen van een logo. Een goede designer zorgt er natuurlijk voor dat een nieuw logo op maat gemaakt wordt voor je business, zodat deze goed past bij jou. Maar die designer doorloopt het totale brandingsproces niet. Op dit moment is logo-ontwerp dus branding. Pfff, lekker duidelijk… 😉
Logo – opvallend en herkenbaar
Als je de definitie van Logo opzoekt, vind je: Een logo is een herkenbaar grafisch element, vaak voorzien van een naam, symbool of handelsmerk dat een organisatie of product weergeeft
Een logo heeft dus zeker deze 2 zaken als functie:
- deze moet opvallen
- deze moet herkenbaar zijn
Je kunt logo’s zeg maar in drie categorieën onderverdelen:
- Woordmerk
- Beeldmerk
- Monogram
Een woordmerk is een logo dat alleen bestaat uit een woord of meerdere woorden. Zonder echt een duidelijke illustratie, maar wel met een onwijs eigen presentatie dat uniek en herkenbaar maakt. Denk maar eens aan Facebook, Amazon.

Een beeldmerk is een afbeelding zonder naam. De afbeelding is zo sterk qua uitstraling, dat deze niet verder uitleg of extra informatie nodig heeft.

En dan hebben we nog monogrammen. Deze bestaan eigenlijk alleen uit losse letters. Denk bij monogrammen aan onder andere Yves Saint Laurent of mijn logo.

Huisstijl – jouw identity
En als laatste… als je de definitie van Huisstijl opzoekt, vind je: De wijze waarop een organisatie zich presenteert en naar buiten treedt noem je de huisstijl of ook wel identity. En dat gaat verder dan alleen een visitekaartje en een briefpapier.
Een huisstijl is de verdere uitwerking van jouw merk én logo in allerlei verschillende communicatie uitingen. In een huisstijl kun je jezelf te laten zien en je boodschap uitdragen. Alles klopt met elkaar. Kortom een goede huisstijl is afgestemd op je branding.
Branding & huisstijl & consistent zijn?
Tja… nu komt alles samen…
Als je een goede consistente branding en huisstijl weet neer te zetten, die volledig past bij de identiteit van je bedrijf, dan bereik je meer zichtbaarheid voor je business. Door de consistentie bereik je meer herkenbaarheid. En door deze herkenbaarheid creëer je vertrouwen bij de doelgroep. Vertrouwen is precies wat je nodig hebt om nieuwe klanten te overtuigen van jouw product of dienst!
Hoe mooi is de cirkel dan rond?!
En…
Nu dat je weet wat een juiste branding, logo én huisstijl allemaal kan doen voor jouw business, denk je misschien af: “Oef, ik snap nu hoe belangrijk het is om dit goed neer te zetten, maar ik zou daar wel wat hulp bij kunnen gebruiken.”
Let me know! Ik kan een passende branding & huisstijl voor je neerzetten!
Meer hierover kun je hier lezen: https://deonlinetechlady.nl/branding-huisstijl/