website missers
9 absolute missers op een website
Als je weet welke absolute missers er bestaan die ik met regelmaat tegenkom op een website, hoef jij die niet meer te maken na het lezen van dit blog! Hoe fijn?!!!
1. Heb je een slider als header? Please doe die meteen exit!
Misser 1: Sliders… waarom moet je die meteen exit doen? Sliders converteren namelijk niet én ze maken je website een stuk trager. Sliders waren zo’n 10 jaar terug echt je-van-het! Maar helaas… dat is nu echt niet meer zo.
“Waarom?’ denk je misschien. Ik zal het je uitleggen:
- Sliders duren te lang (of andersom bekeken: de tijd dat een bezoeker op een website vertoeft is drastisch afgemomen! Je krijgt zo’n 3 seconden de tijd om je bezoeker te laten weten dat hij of zij bij jou aan het goede adres is.
- Sliders zijn mobiel onvriendelijk. Vaak valt heel veel buitenbeeld.
- Op sliders wordt door een bezoeker niet geklikt, dus doen ze eh… niks… geen conversie.
- En vanwege de grootte van het bestand van de slider, drukt dit enorm op de snelheid van je website… kortom, zoals ik al schreef, ze maken je website trager.
2. “Welkom! Fijn dat je…” mag ook exit!
Misser 2 “Welkom op mijn site. Wat fijn dat je hier terecht bent gekomen… blablabla”.
Je welkomswoord mag achterwege blijven. Zorg liever dat jouw websitebezoeker binnen 3 seconden zich welkom voelt omdat hij of zij zich herkent in jouw vragen.
Jouw websitebezoeker loopt met een probleem rond of heeft een wens. Hoe fijn is het dan als jouw bezoeker in 3 seconden ziet dat hij of zij op de juiste plek zit. Met een welkomswoord verspil je kostbare tijd.
3. Geen responsive website
Een responsive website past zich aan aan de schermbreedte waarop je website wordt getoond. Dat is een absolute must, helemaal als je weet dat zeker 80% van je websitebezoekers jouw site op een smartphone bekijkt.
Misser 3 zit in het gedeelte als er maar 1 design is voor pc/laptop, tablet, smartphone. Meestal wordt precies dezelfde inhoud voor deze 3 varianten gebruikt. Als deze netjes verschaald is er niks mis mee…
Maar… Een adaptive website gaat 1 stapje verder: je gaat per schermbreedte kiezen wat je wil laten zien en hoe groot.
Op een smartphone wil je misschien minder foto’s laten zien dan op een pc/laptop, zodat het gebruiksvriendelijker is voor je websitebezoeker.
Misschien een idee om daar eens over na te denken?
4. Te weinig content
Hoe wil je voor Google interessant zijn, als er niks te lezen valt? En dan doel ik niet op de teksten op je Home, Aanbod en Over mij pagina. Ik doel op je Blog. Het missen daarvan is echt misser 4.
Een blog waar met regelmaat wat op geplaatst wordt (met kwalitatieve inhoud) maakt hét verschil voor Google. (Ik heb daar onlangs een heel blog aan gewijd: klik hier voor dat blog over The Helpful Content Update van Google… )
“Maar Sas, waar moet ik het dan over hebben? Ik heb echt geen flauw idee waar ik dat blog mee moet vullen?!!!” Nou, denk eens aan: 5 tips over…, de voor- en nadelen van…, maar ook blogs die als een soort kennisbank kunnen dienen.
5. Geen gebruik maken van headers
Google indexeert websites op een aantal manieren. Een daarvan is via header tags. “Wattuh, Sas?” Google kan hele lappen tekst niet echt lezen. Google scant meer. Je zou het kunnen vergelijken met het koppensnellen als je de krant leest.
Headers zijn de koppen, zeg maar, in een tekst. Als je die koppen de juiste tag meegeeft, dan snapt Google de tekst ineens veel beter. Dus misser 5 is het missen van header tags.
Op een websitepagina mag maar 1x een <Header 1> staan, maximaal 8x <Header 2> en <Header 3 of 4> voor de eventuele overige koppen.
6. Slechte structuur en navigatie
Oef, niks zo irritant als dat je je iebel moet zoeken op een website en het niet gevonden krijgt. Dat is absoluut misser 6!
Je wil voor je websitebezoeker een menustructuur die heel duidelijk is, zodat bezoekers meteen weten waar ze welke informatie kunnen vinden.
Enkele tips:
- Beperk het aantal subitems binnen een menu tot max 3 niveaus.
- Bedenk dat je niet elke pagina in je menu hoeft op te nemen, als je er op een logische manier toch op beland.
- Plaats je logo links bovenaan op je website en laat deze altijd naar je Home pagina verwijzen.
- Zorg dat je slugs niet te lang zijn (dat is dat gedeelte wat na www.jouwdomeinnaam.nl/ komt)
- Zorg dat elke pagina wel een logische link naar een andere pagina op je website heeft.
7. Geen gebruik maken van local search
Wat een gemiste kans (misser 7) als je een lokale business hebt en je maakt geen gebruik van local search. Als yogadocent in Culemborg wil je toch wel heel graag gevonden worden op “Yoga in Culemborg” of “Yoga in de buurt”, toch?
Je kunt dit heel makkelijk fixen: maak een Google Bedrijfsprofiel pagina aan! Klik hier voor de link voor Google bedrijfsprofiel.
Met dit gratis bedrijfsprofel zorg je dat mensen je kunnen vinden op Google Search en Google Maps. Vul je pagina aan met foto’s, diensten, producten, aanbiedingen en plaats er ook af en toe een post! (Tip: noteer het gewoon in je agenda om elke maand even 1x iets te uploaden daar)
8. Trage website? duik in dit probleem!
Als je weet dat je websitebezoeker in 3 seconden bepaalt of hij of zij op je website blijft, kun je je voorstellen hoe belangrijk het is dat je website snel laadt! Een trage website is dus misser 8.
Oorzaken van trage websites zijn:
- hostingpakket of hostingpartij
- te grote afbeeldingen
- teveel plug-ins
- traag thema op je website
- geen caching software
“Maar eh, Sas… hoe weet ik nou hoe snel mijn website is?” Er is een gratis online tool, GT Metrics. (Klik hier om naar de website van GT Metrics te gaan.) Daarmee kun je je website laten meten. En wat het toffe is: GT Metrics laat zien met welke onderdelen je aan de slag moet.
Je wil heel graag streven naar minimaal een B label.
“Oke, da’s helder. Maar wat over dat caching dinges??? Wat is het?” Caching software zorgt er, zeg maar, voor dat de code van je website gebundeld wordt en dan heel effectief wordt geladen, zodat je pagina sneller wordt getoond. Zelf maak ik gebruik van WP Rocket en dat is echt een waanzinnig krachtige plug-in!
“Sooow, ik leer lekker veel zo, zeg! Maar eh… Hosting… waar zit jij?” Ik ben klant bij verschillende hostingpartijen geweest. Was eigenlijk nooit echt tevreden, maar sinds dat ik over ben gestapt naar NatuurlijkHosting! kan ik iedereen dit aanraden!
(Misschien denk je “Ik mis ff een stap. Wat is hosting eigenlijk?” Ook daar heb ik een blog over geschreven. Daar kun je zelfs nog uitgebreider lezen waarom voor mij NatuurlijkHosting! de absolute winnaar is qua hostingpartij.)
“Eh… hoe zit het dan precies met die te grote afbeeldingen? Ze moeten toch wel scherp zijn, heb ik wel eens gehoord?” Daar heb ik al vaker wat over gepost, omdat ik daar heel vaak vragen over krijg.
Een blog wat over het optimaliseren van je visuals gaat vind je hier: https://deonlinetechlady.nl/optimaliseren-van-visuals/
En een blog wat specifiek gaat over Hoe groot??? vind je hier: https://deonlinetechlady.nl/hoe-groot/
9. Niet onderhouden van je website
Misser 9 is de gedachte dat je website klaar is. Nee, je website is nooit af. “Oef, nooit???”
Oke, ik snap dat dat een beetje als een desillusie klinkt. Maar bekijk je website alsjeblieft als iets dynamisch. Bezoekers trek je als er met regelmaat iets nieuws te zien of te lezen valt. Niet als er altijd hetzelfde te vinden is.
Kun je wel wat hulp gebruiken?
“Phoeh Sas, ik geloof dat ik best wel wat missers op mijn website heb staan… maar ik weet niet zo goed hoe ik dit aan moet vliegen, laat staan moet aanpassen. Kun je me helpen?”
Tuurlijk! Maak gerust een afspraak voor een vrijblijvend gesprek. Dan kijk ik met je mee en bespreken we wat ik voor je zou kunnen betekenen.