+31 - 6 286 386 05 saskia@deonlinetechlady.nl

Website

6 meest voorkomende valkuilen op een website

Daar wil ik je heel graag voor behoeden, vandaar dat ik deze valkuilen met je deel in dit blog.

Met regelmaat bekijk ik veel verschillende websites van verschillende ondernemers, om na te gaan waarom hun business niet zo loopt zoals ze eigenlijk hadden gehoopt.

En altijd kom ik een aantal dezelfde ‘fouten’ tegen, die er sowieso voor zorgen dat bezoekers afhaken. Laat staan een kennismakingsgesprek met je aanvragen of een eerste intake plannen.

Daar wil ik je heel graag voor behoeden! Hieronder deel ik de valkuilen, zodat je voor jezelf kunt nagaan of dit op jouw website ook zo is…

1. Missen van pakkende zin

Jouw website mist een pakkende zin, slogan of korte tekst tekst die zorgt dat jouw doelgroep direct weet: ‘dit gaat over mij, hier moet ik meer van weten’. Want wist je dat mensen binnen 5 seconden (laatst hoorde ik dat het zelfs nog maar 3 seconden is… ) beslissen of ze doorlezen of liever weer verder surfen op het internet? Een gemiste kans dus, als je dat niet op orde hebt.

Ga dus niet teveel vertellen over jezelf of hele uiteenzetting over de praktische invulling van je aanbod, maar benoem de problemen en wensen van je doelgroep. Dat heeft zoveel meer impact!

2. Je aanbod is te breed/divers/onduidelijk

We denken vaak dat mensen graag veel keuze willen hebben. Maar wat ze daadwerkelijk willen, is een oplossing voor hun probleem. Bij veel websites verdwaal je in de opties of is de opbouw van het aanbod niet logisch. En dat geeft direct keuzestress. Met het gevolg dat ze uitstellen of zelfs afhaken.
Bedenk ook dat veel mensen op zoek zijn naar een expert en niet naar iemand die van alles een heel klein beetje weet. Soms kan minder aanbod dus zeker meer verkoop opleveren.

3. Missen van actiestand

Bezoekers worden niet in de actiestand gezet. Het ontbreekt aan een goede route op je site en vooral aan knoppen en teksten die zorgen dat mensen een volgende stap gaan maken. Laat zien welke impact jouw aanbod op het leven van jouw ideale klant zal hebben. Benoem wat het ze oplevert. En neem jouw bezoeker vervolgens aan de hand mee. Geef duidelijke instructies hoe ze de route naar succes bij jou moeten afleggen. Klik hier, Doe dit, etc… Je wil dat de route zo makkelijk en simpel mogelijk is voor je bezoeker. 

4. verleiding tot Doorklikken

Je verleidt je bezoeker te veel om weer weg te gaan. Door bijvoorbeeld doorklik-linkjes te maken naar andere websites. Of erg veel social media buttons. Of logo’s van brancheverenigingen of afbeeldingen van opleidingen waar jouw bezoeker op kan klikken… en zoef, ineens weg is en geen aandacht meer heeft voor jouw website en aanbod.

5. reden om terug te komen

Het ontbreekt aan een slimme optie om bezoekers weer een keer terug te laten keren op je website. Om van een potentiële klant een echte klant te maken, zijn er meerdere contactmomenten nodig; bij 80% van de opdrachten die je binnenhaalt zijn dit zelfs 5 tot 12 momenten! Zorg dus dat je een terugkeer reden hebt.

6. Te onpersoonlijk

En tot slot missen veel websites een persoonlijke touch. Terwijl  jouw klant dát juist zo nodig heeft. Best logisch eigenlijk, want wat jij doet is echt mensenwerk. Toch zijn veel sites nog wat kil in dat opzicht. Maken geen verbinding met de lezer. Kijk bijvoorbeeld eens naar jouw “Over Mij”pagina (hier heb ik overigens een heel blog aan gewijd. Lees hier…). Maar ook naar jouw teksten. Spreek je de mensen écht persoonlijk aan? Dat maakt namelijk een wereld van verschil.

Herken je valkuilen op jouw website?

Ik hoop dat je door dit artikel nieuwe inzichten hebt gekregen voor een website die bij jou past, maar ook jouw ideale klant aantrekt! Neem de tijd om je website weer een keer even onder de loep te nemen.

Succes! En kom je er niet uit? Let me know, ik help je graag! Maak gerust een afspraak voor een vrijblijvend gesprek.

Chat openen
1
Waar kan ik je mee helpen?
WhatsApp met De Online Techlady
Hoihoi! 👋
Heb je een vraag? Let me know!