Blog & website
5 Redenen om een blog aan je website toe te voegen
Tegenwoordig hoef je niemand meer te vertellen wat een blog is. Dat hoop ik tenminste! Toch wordt bloggen vaak onderschat. Een blog biedt namelijk onwijs veel mogelijkheden. Door te bloggen creëer je namelijk allerlei nieuwe openingen om je aanbod extra onder de aandacht te brengen.
Ben jij een website-eigenaar zonder blog? Dan is dit blog bedoeld voor jou!
Een blog is een onwijs slimme manier om:
- jouw bezoekersaantallen te laten stijgen
- je doelgroep nog beter te bereiken
- gerichter verkeer aan te trekken
- nieuwe doelgroepen aan te spreken die je zonder een blog nooit had kunnen bereiken
- nieuwe klanten aan te trekken
- bestaande klanten nog beter aan je te binden
- te tonen dat jij een echte expert bent binnen je vakgebied
Eerder schreef ik er al een kort blog over (Lees: To Blog or Not…)
In dit blogartikel ga ik er nog wat verder op in en geef ik je 5 redenen waarom bloggen voor je website zo goed werkt.
1. Beter vindbaar in Google (organisch bereik)
Des te meer waardevolle content jij publiceert op je website, des te beter Google begrijpt wat er op jouw website – en dus op jouw website – te vinden is. Ieder blog dat je schrijft, geeft jou de kans om de focus te leggen op een nieuw zoekwoord dat echt aansluit bij het probleem of de droomwens van jouw ideale klant. Zo helpt je hem of haar in ieder geval een stuk in de juiste richting.
Tevens waardeert Google websites die met regelmaat wat nieuws te lezen hebben (wat ook nog eens inhoudelijk echte fijne content is) vele malen hoger dan een stille website die eigenlijk alleen maar als een visitekaartje dient.
Kortom: je blog kan extra ingangen geven richting jouw website en dat helemaal organisch (en dus voor nop!) Tel daar ook nog effe bij op dat je je concullegae die geen blog bijhouden een stap voor bent en… tel uit je winst!
2. Promoot je aanbod in blogs
Als website-eigenaar wil je je aanbod natuurlijk zo goed mogelijk verkopen. En dat doe je door je aanbod op zoveel mogelijk manieren onder de ogen van jouw potentiële klant te brengen. Bloggen biedt een mooie extra ingang om dit te voor elkaar te krijgen en je aanbod uitgebreid uit te lichten.
Je kunt dit bijvoorbeeld doen door een apart blog aan één dienst van je te wijden, maar je kunt natuurlijk ook blogs schrijven waarin je een opsomming of een inspiratiegids maakt van artikelen die geschikt zijn voor een bepaald doel, zoals bijvoorbeeld op mijn blog “Hoe maak je een online cursus?”. Dit blog is super fijn om te lezen als je overweegt een eigen online leeromgeving te laten bouwen. Wat moet er dan precies inkomen te staan?
3. Bloggen om te informeren en je expertstatus te tonen
Je kunt een blog heel handig inzetten om je klanten op de hoogte houden van de laatste nieuwtjes, evenementen en promoties die spelen binnen je business. Daarnaast is het een geweldige manier om het verhaal van je business te delen, je expertise te kunnen delen en je klanten een kijkje te gunnen ‘in de keuken’ van je business.
Zo maak je de ervaring die jouw ideale klant heeft met jouw business meteen veel persoonlijker en dat schept een hechte band en een gunfactor.
Ik hoor zelf bijvoorbeeld heel vaak terug dat ik in het echt net zo enthousiast overkom als in mijn blogs, mijn social media post én alle foto’s. Klanten hebben voordat ze mij echt leren kennen al het gevoel dat ze mij kennen.
En als bijkomen voordeel van regelmatig bloggen is dat het je autoriteit, een expertstatus, geeft en dat geeft je ideale klant een gevoel van vertrouwen. “Die Sas die zal het zeker wel weten hoe dat moet, want ze heeft het daar heel vaak over.”
4. Blogs zijn content voor je socials
Alle blogs die je schrijft, kun je weer delen op social media. Het fijne aan het delen van blogs op social media is dat je ze steeds weer kunt hergebruiken, bijvoorbeeld jaarlijks of steeds in een net iets andere context. Het zijn evergreens! En wanneer je een blog eenmaal gepubliceerd hebt, kun je er makkelijk informatie uithalen die je weer kunt hergebruiken voor meerdere social media posts. Eén goed blog kan zomaar opgedeeld worden in 5 social media posts!
Het geeft zo’n relaxed gevoel om niet steeds weer nieuwe content te bedenken en schrijven, nietwaar? Inspiratie voor social media posts doe je gewoon op in je eigen blogposts. Zo easy peasy kan het zijn!
Door jouw blogs te delen op social media zorg je voor meer verkeer richting jouw website. Iemand die nog niet echt meteen interesse heeft in jouw product heeft misschien wel interesse in dat wat jij te vertellen hebt in je blogs. Zo komt diegene dan toch alvast indirect in aanraking met jouw website en de eerste stap richting een nieuwe klant is gezet.
Ohwja… vergeet natuurlijk niet om je laatste blogs ook te promoten in je nieuwsflitsen of gebruik je nieuwsflits om oudere blogs onder de aandacht te brengen van nieuwe maillinglijst-leden die deze blogs nog niet hebben gezien. Brengt me meteen bij nummer 5….
5. Bloggen helpt bij het opbouwen van een mailinglijst
Bezoekers die je blogs met plezier gelezen hebben, willen vaak maar al te graag op de hoogte gehouden worden van de laatste nieuwtjes, evenementen en promoties die spelen binnen je business. Laat daarom in je blogs een inschrijfformulier achter met daarin een oproep om in te schrijven voor je nieuwsflitsen (of hoe je die ook noemt, zolang je ze maar niet nieuwsbrief noemt! Niks is meer killing dan dat woord!!!) of… koppel er een gratis weggever aan.
En simsalabim… jouw blog levert je vast en zeker nieuwe aanmeldingen op van mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in jouw content en aanbod.
Jouw nieuwsflits is één van je meest waardevolle tools als ondernemer. Niks geen algoritmes van social media of Google waarbij je moet hopen dat jouw content gezien wordt. Schrijft iemand zich in voor jouw nieuwsflits en stuur jij vervolgens een mail uit naar die persoon, dan ben jij verzekerd van een nummer 1 positie in zijn of haar inbox!
Dus…
als je als website-eigenaar niet blogt, loop je echt kansen mis. Een blog zorgt ervoor dat jouw bezoekersaantallen omhooggaan, dat je gerichter verkeer aantrekt, dat je nieuwe doelgroepen aanspreekt die je zonder een blog nooit had kunnen bereiken én je toont wie de echte expert is binnen je vakgebied.
En nu een gewetensvraag… Heeft jouw website al een blog? Of ga je nu als de wiedeweerga aan de slag???
En weet je niet zo goed hoe je een blog aan je website toevoegt…? Stuur gerust een bericht naar saskia@deonlinetechlady.nl of plan meteen een vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek in.
Dan brainstorm ik met je mee. Ik help je graag.